10–12 yaş kız tenisçilerde fonksiyonel antrenmanın biyomotor becerileri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fonksiyonel antrenman yeni bir kavram değildir. Günlük yaşam aktivitelerinin (GYA), rekreasyonel takipçiliğini ve spor performansını artırmak üzere tasarlanmıştır. Bu çalışmada branşa özgü yaş periyotlamasına göre yapılan fonksiyonel antrenmanlar sporcuların fonksiyonel kapasitelerinin artmasına ve ilerleyen dönemlerde de sportif performansının daha da yükselmesine neden olacağı ileri sürülmektedir. Bu araştırmanın amacı; 10-12 yaş kız tenisçiler'de fonksiyonel antrenmanın biyomotor becerileri üzerine etkisinin olup olmadığını incelemektir. Araştırma için Mersin Üniversitesi Etik kurul onayı alınmıştır. Çalışmaya en az 2 yıl tenis oynamış, 20 kız (10 kontrol ve 10 Deney) (yaş ortalamaları 11,20±0,83 vücut ağırlığı 41,29±7,23 kg, boy uzunluğu 1,48±7,57 cm) sporcu dahil edildi. Araştırmaya katılan kontrol grubu tenis oyuncularına 8 hafta süresince haftada 4 gün günde 90 dakika olmak üzere rutin tenis antrenman programı uygulanmıştır. Deney grubu tenis oyuncularına ise 8 hafta süresince haftada 4 gün günde 90 dakika olmak üzere 2+2 (2 gün rutin tenis antrenmanı), (2 gün fonksiyonel antrenman) programı uygulanmıştır. Antrenman programı öncesi ve sonrası Deney ve kontrol grupları arasındaki anlamlığın değerlendirilmesi için T testleri kullanılmış ve Deney ve kontrol gruplarında ön test sontest uygulamaları arasında fark olup olmadığını belirlemek amacıyla karışık ölçümler için iki yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Bulgulara göre; geleneksel tenis antrenmanı uygulanan kontrol grubu tenisçilerin biyomotor becerileri ile ilgili grup içi ön test ve son test değerleri karşılaştırıldığında anlamlı bir fark olmadığı belirlendi (p>.05). 8 haftalık fonksiyonel tenis antrenmanı uygulanan deney grubu tenisçilerin biyomotor becerileri ile ilgili grup içi ön test ve son test değerleri karşılaştırıldığında tüm değişkenlerde anlamlı bir fark olduğu tespit edildi ( p<0.01). 8 haftalık rutin tenis antrenmanı uygulanan kontrol grubu tenisçilerin wingate anaerobik güç testi ile ilgili grup içi ön test ve son test değerleri karşılaştırıldığında anlamlı bir fark olmadığı belirlendi (p>.05). Fonksiyonel antrenman uygulanan deney grubunda ise anlamlı bir fark olduğu tespit edildi ( p<0.01). Sonuç olarak: Elde edilen veriler gösteriyorki; `rutin tenis antrenmanları` ile birlikte uygulanan `fonksiyonel antrenman` programlarının, 10-12 yaş kız tenisçilerin biyomotor özelliklerini olumlu yönde geliştirdiği ileri sürülebilir.Anahtar Kelimeler: Fonksiyonel Antrenman, Tenis, Biyomotor Beceriler, Wingate TestDanışman: Doç. Dr. Nevzat DEMİRCİ, Mersin Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Mersin. Functional training is not a new concept. It is designed to improve recreational pursuits and sporting performance of daily living activities (DLA). In this study, it is suggested that functional training specific to branch to be performed according to period specific age period will lead to an increase in the functional capacities of the athletes and also to a further increase in the sportive performance in the later periods. The purpose of this study is; in 10-12 year old girl tennis players, to examine whether functional training has an effect on biomotor skills. Mersin University ethics committee approved the research. The study includes 20 girl players, who played tennis for at least 2 years (10-person Control Group and 10-person Experimental Group)(age average 11,20±0,83 body weight 41,29±7,23 kg, length 1,48±7,57 cm). The tennis player in the control group participating in the survey was given a routine tennis training program for 90 minutes a day, 4 days a week for 8 weeks. Experimental group tennis players were given 2 + 2 (2 days routine tennis training), (2 days functional training) program for 4 days a week for 90 minutes a day for 8 weeks.T tests were used to assess significance between experimentaland control groups before and after training program as well as to determine if there is discrepancy between the preliminary test and final test applications in experimental and control groups, two-way variance analysis was applied for mixed measurements.According to the findings, no significant difference was detected in the comparison of the preliminary test and final test values within the group, in the biomotor skills of control group tennis players, who worked traditional tennis training (p>.05). A significant difference in all variables is detected at the preliminary test and final test values in biomotor skills of experimental group tennis players at comparison within the group, who took 8 weeks of functional tennis training ( p<0.01).No significant difference was detected at the pre-test and post-test values in Wingate anaerobic power test of control group tennis players at comparison within the group, who took routine tennis training of 8 weeks (p>.05). Whereas a significant difference is detected in the experimental group, who took functional training ( p<0.01). Conclusion: The data obtained suggests that the `functional training programs` applied with the `routine tennis trainings` effect positively the biomotor features of 10-12 years old girl tennis players.Keywords: Functional Training, Tennis, Biomotor Skills, Wingate TestAdvisor: Associate Professor Dr. Nevzat DEMİRCİ, Mersin University, Faculty of Sports Sciences, Mersin
Collections