Özgün baskıda klasik teknikler ve yeni arayışlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
- vııı ÖZET Özgün Baskı Sanatı, dünyada olduğu gibi ülkemizde de bir geçmişe ve geleceğe sahiptir. Konusu `özgün Baskıda Klasik Teknikler ve Yeni Arayışlar` olan Sanatta Yeterlik çalış mam da, baskı sanatının tarihsel gelişimi ve Türkiye'deki konumunu kısaca özetledikten sonra, kaynak ve kendi bulgularıma dayanarak `yüksek, çukur, düz, serigrafi baskıların` teknik açınımları nı ve günümüzdeki yeni arayışları örnekleriyle açıklamaya çalıştım. Giriş bölümünde, özgün Baskının kısa açınımı, I. bölümde, baskı sanatının tarihsel gelişimi ve Türkiye'deki konumu, reprodüksiyon ile ori jinal kavramlarının farklılıkları, reprodüksiyon tekniklerinin kısa açınımı, II. bölümde, yüksek baskının tanımı ve teknik açınımı, III. bölümde, çukur baskının tanımı ve teknik açınımı, IV. bölümde, düz baskının tanımı ve teknik açınımı, V. bölümde, serigrafi baskının tanımı ve teknik açınımı, VI. bölümde yeni arayışlar ve teknik açınımları, Sonuç bölümünde ise, Özgün Baskının yeni boyutu olan deneysel arayışların, disiplinler arası iletişimin kaçınılmaz bir sonucu olarak gelişimine ve kuram ile uygulama arasındaki ilişkisine açıklık getirmeyi amaçladım. IX SUMMARY Printmaking Art, has a certain history and tradition in our country, as well as the whole world. In my doctorate study which has the title `Traditional Techniques and New Dimensions in Printmaking Art`, I outlined the historical development of the subject and it's position in Turkey. Then I tried to explain the related technical aspects and the new approaches to the applications li ke `Relief Printing, Intaglio Printing, Surface Printing and Silk-Screen Printing`, by providing samp les basedon information from my own researches and by the other sources. The `Introduction` part, contains information about Graphic and Printmaking Art, Part I, contains information on the historical development of the Printmaking Art and it's position in Turkey, information about the differences between the concepts like `Reproduction` and `Original`, and short explanations on above mentioned reproduction techniques. Part II, contains the definition of the `Relief Printing` and information about it's technical applications, Part III, contains the definition of the `Intaglio Printing` and information about it's technical applications, Part IV, contains the definition of the `Surface Printing` and informations about it's techni cal applications, Part V, contains the definition of the `Silk-screen Printing` and informations about it's tech nical applications. Part VI, contains New Dimensions of Printmaking and informations about it's tehcnical applications. At the `Conclusion` part, I aimed to clarify the relation between the theory and application of the experimental approaches to the Printmaking Art, which constitutes it's new dimension, and their development as the inevitable result of interdisciplinary communication.
Collections