Giysi tasarımını yönlendiren faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Tarihsel açıdan bakıldığında kumaştan yapılan bir giyim eşyasının belirli kişilerin mesleği olarak tanınması ve kabul görmesi moda tarihinde oldukça yeni bir fikirdir. Bundan 142 yıl önce, ilk Couturier'in girişimlerinin ardından tasarımcılar kendi ilham kaynaklarıyla, kadın giyiminde kişisel görüşlerini; zevklerini, güzellik ve estetik anlayışlarını, yaşantılarını tasarladıkları giysi modelleri ile ifade etmişlerdir. Giysi modasına yeni buluşları ile katılan modacıların aynen takip edilmesi günümüzde imkansız olsa da bugünkü doğrularımızı bulmakta onların büyük bir payı vardır. Günün moda tasarımcısı bu sıfata sahip olabilmek için kabul görecek yeni ve öncü fikirler geliştirip üretmek, özgün sonuçlar önerebilir tasarılar geliştirmek, yenilikçi ve yaratıcı bir yapıya sahip olmak zorundadır. Bu yenilik ancak köktenci olmakla, kendini koyarken, yaptırımcı toplumsal koşullara kırılmamak kaydıyla ulaşılabilen bir noktadır. Bireylerdeki değişiklik tutkusu ve ihtiyacı da hiç durmadan kendini yenileyen giyim modası ve giysi tasarımlarına yetecek güç ve desteğin en temel kaynağıdır. Dış görünüşün, dolayısıyla giyimin kişilik kadar toplumsal bir önem taşıdığını; toplumsal hayata aktif katibimin bir göstergesi olduğunu kabul edersek; bir toplumun nereden gelip nereye gitmeyi istediğini bilen tasarımcıların sağladıkları başarının yeri, giyim tarihinde her zaman ciddiyetle üstünde durulması gereken bu bölümü oluşturur. Moda tasarımcılarının yaraücıliklarının ise bir kültürel düzey ve sorumluluk duygusu çerçevesinde elej alınması, giysi tasarımına hakettiği perspektifi de kazandıracaktır. Bu bilgilerin gelişimi ve anlamı ışığında araştırmanın planı iki ana bölümden oluşmuştur. Birinci Bölümde; tasarım olgusu içinde moda tasarımına bağımlı giysi tekstili, kişinin giysiyle kendini ifade ediş biçimi ile giysi tasarımının birbiriyle ilişkileri ana hatlarıyla incelenip gerekli kavramlar verildikten sonra, moda tasarımcısı ile nasıl şekil aldığı açıklanmıştır. İkinci Bölümde; moda tasarımcısını ve modayı etkileyen; tasarım moluşturulurken doğrudan ilişki içinde bulunduğu sosyolojik, kitle iletişim araçları, endüstri, kentleşme, kültürel yapı faktörleri ana hatlarıyla incelenerek ele alınmıştır. Örneklemeye gidilmiş ve tasarımcıların sanat akımlarından nasıl etkilendikleri açıklanmıştı^. Moda ve moda tasarımcılarını yönlendiren faktörler kuskusuz bu kadarla bitmiyor. 142 yıldır, sayarak bitirilemeyecek kadar çok sayıda etkenin moyayı yönlendirdiğini, moda tasarımcılarına kimi zaman ilham verdiğini, destekle diğini; kimi zaman da engel teşkil ettiğini görüyoruz. Ancak tüm bu etkenlerin her biri ayrı bir inceleme konusu olarak ele alınabilecek kadar geniştir. Üstelik moda ve moda tasarımcılarının çalışmaları hakkındaki kaynak yetersizliği de önemli bir engel teşkil etmektedir. Bu yüzden giysi tasarımını yönlendiren bazı temel faktörler seçilerek, bunların incelemesine giderek, tez kapsamı sınırlandırılmıştır. SUMMARY: Respecting the historical point of view, the acceptance of clothing as a profession for a particular person is rather a new event. 142 years ago, after the ventures of Couturier, the designers have expressed their personal thoughts of womenclothing, affinity, beauty and aesthetic comprehensions, and their lives, with the models they have designed by means of their own inspiration sources. Despite the fact that it is impossible to follow the fashion of the modistes who are joining the clothing fashion with their new creations, it is a matter of fact that they play an important role in finding the realites within ourselves. Today, for a modiste to obtain this title, they have to develop and produce new and leading ideas that are acceptable, and create new designs that reach unique aftermaths, and need to have a creative and renewing character. This character of renovation can only be obtained by being radical and not breaking `against the social enacting conditions. The obsession and need for changes of humans is the fundamental source of support for the clothing fashion which is constantly renewing itself and the cloth designers. If we keep in mind that the outer appearance and thus the clothes are as important as the character in the society; and the fact that they are indicators of the active participation to life; the achievements of the designers who know where a society comes from and where it is headed to, are worth emphasizing. Considering the creativity of the fashion designers in the cultural level and feeling of responsibility, shall provide the cloth designers the perspective that they deserve. Under the light of the development and meaning of this information, the resarch plan has been formed of twos main sections. In the first section; after the cloth textile which is dependent on fashion designing in the phenomena of designing, the relationship between cloth designing and the way a person expresses himself has been examined under their guidance and the necessary concepts have been given, the way that they are formed with the designer is explained.In the second section; the sociological mass cummunication tools, indust ry, urbanization and the cultural structure faktors that affect the fashion de- signgng and modiste, when forming the design, has been examined. Along with this the fundamental relation with fashion illustrators has been given as a result of the direct interrelation with the art trends. It's olovious that, these are not all the facts which are effective on fas hion and fashion designers. Beginning from 142 years ago, the have been many facts which sometimes directs and supports fashion designers or brings handi caps. On the oter hand, those facts have extends so it would be impossible to have them in detail. Another problem is the bibliography about fashion is very li mited. That's why, this book is limited by some of the basic facts that effects fashion and fashion designers. VI
Collections