Konstrüktivizm ve günümüze dek yansımaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Uluslararası bir akım olarak Konstrüktivizm, sanatın sınırları içinde kalan bir gelişmeydi. Konstrüktivizm, genellikle yalın geometrik biçimler ve endüstriyel malzemeden yararlanan heykelciğin bir kolu sayılır. Tatlin'in kendi yaptığı ilk kabartmalar, değişik malze melerin bir araya getirilmesiyle gerçekleştirilmesiydi. Simgesellikle işlevselliğin uzlaştırıldığı Tatlin'in Kulesi, çelik ve cam malzemeden oluşacaktı, îşlevi bakımından kozmik bir tasarımın bir parçası olduğunu düşünmek hiç de aşırı bir yaklaşım değildir. Dziga Vertov, Eisenstein ve öbür yönetmenlerin elinde film, Konstrüktivist sanatın en yetkin anlatım aracı oldu. Bu nesnel malzemeyi belli bir amacı olan, dinamik bir gösteri ye dönüştürüyordu. Van Doesburg'un 1924-25 yıllarındaki re simleri, De Stjil grubunun Mondrian etkisi altındaki ilk döneminin dikey-yatay formülünü bir yana bırakmıştı.Karşıt Kompozisyonlar ' la El Lissitzky ' nin Proun'ları arasında Van Doesburg dikdörtgen düzlemlerle, aksonometrik bir boş luk içinde bir çeşit soyut mimarlık deneylerine girişti. Malevich'e göre sanat, her zaman kendini doğrulayan, pratik sonuçlardan çok yüce amaçlara yönelen, ele aldığı sorunlara özgül değil de, genel çözümler arayan, bu yüzden de felsefe ve matematik gibi salt gerçeği araştıran uğraşlar kadar insanlığa değerli katkıları olan bir etkinlikti.Konstrüktivist/Elemantarist geleneğin kaynağı (Ekspresyonizmle Sürrealizmin uzlaşmaz saydığı) şiirle akılcılığı tam soyutlukla,( yani geometriyi, sayıları yada başka somut verileri temel alan bir anlayışla) bir çeşit gerçekçiliği birleştiren bir sanat anlayışında diretmesiydi. Burada ki 'gerçekçilik' kavramı, `Gerçekçi Bildiri` başlığında olduğu gibi, simgeciliğin yer almadığı bir bağlamda ve kullanılan malzemenin gerçekliğiyle ilgili bir gerçekçilik olarak anlaşılmalıdır. Konstrüktivist sanat yapıtları için kullanılan teknik de, bir anlamda akılcı ve yararlı yaratıcılığın etkinlik örneği olarak karşımıza çıkar. SUMMARY As an international movement, Constructivism has re mained a development within art. It is usually thought of as a branch of sculpture associated with simple geo metric forms and industrial materials.Tatlin' s own first reliefs were assemblages of various materials. This fusion (Tatlin ' s Tower ) of symbol and functional building was to be built of steel and glass. It is by no means fanciful to see it as part of a project global, indeed cosmic, in its function and meaning. In the hands of Dziga Vertov, Eisen- stein and others film became the Consturctivist art par excellence.The director shapes this objective material into a dynamic, purposeful presentation. Van Doesburg's paintings of 1924-5 abandoned the vertical-horizontal formula charac teristic of De Stijl painting in its early, Mondrian domi nated phase.Half way between these Counter-Compositions and Lissitzky's Prouns come the studies in which Van Doesburg experimented with rectangular planes in an axonometric space as a sort of abstract architecture. Malevich always insisted on art as a self- justifying acti vity, spiritual rather than practical in its aspirations, general rather than particular in the problems it handled and, for those very reasons, of the highest value to man- ii kind like other 'pure' pursuits such as philosophy, pure mathematics, etc.! ; OThis Constructivist/Elemantarist tradition of special importance is its insistence on art as a process com bining poetry with rationality (which Expressionism and Surrealism proclaimed to be irreconcilable), and total abstractness, i. e. basis in geometry or number or other concrete data, with a kind of realism. Here 'realism', as in the title 'Realistic Manifesto', must be understood to refer to the realism implied in the absence of symbolism and in the actuality of the mater ials employed. In the processes by which works of Contructivist art are conceived and executed are implicitly offered as mo dels of reasonable and beneficial creative activity.
Collections