Aleksander Borodin`in Beşler Grubundaki yeri ve önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET XIX. yüzyılın müzik hayatındaki bir çok ekol ve estetik yönlerin içersinde Beş Rus bestecinin oluşturduğu Beşler Grubu'nun çok önemli bir yeri vardır. Bu müzik topluluğuna giren M.A.Balakirev, SACui, A.P.Borodin, M.P.Mussorgski ve NARimski Korsakov'u birleştiren sadece aralarındaki dostluk ve müşterek müzik çalışmaları değil, onların müzik sanatına bakış açısının, amaçlarının ve gayelerinin aynı olmasıdır. Rus müzik tarihinde bu bestecilerden her biri farklı bir yere sahiptir. Balakirev, her şeyden önce Beşler Grubu'nun başı olarak bilinmesine rağmen Mussorgsi, Borodin ve Rimski Korsakov kendi eserleriyle klasik Rus müziğinde yeni çağ açmışlardır. Ancak Cui'nin yeri diğerlerine göre daha mütevazidir. Genç müzisyenlerin mükemmel işbirliği, 60'lı yıllarda toplumdaki demokratikleşme hareketi, edebiyat, tiyatro ve resim sanatlarında, sosyal ve fen bilimlerinde parlak gelişmelerle birlikte başlamıştır. Beşler Grubu'nun esas çalışmaları doğal olarak müzik sanatının en demokratik türü olan operaya yönelmiştir. Besteciler, geniş dinleyici kitlelerine ulaşması daha kolay olan operayı gerçekçilik yöntemine göre yaratmak, insan duygularının iç dünyasını ve halkın dev kişiliğini yansıtarak gerçek hayata yakınlaştırmayı amaç edinmişlerdir. Beşler Grubu bestecilerinin senfoni eserlerinin önemi operadan daha az değildir, ancak Borodin'in senfonileri özel bir yer tutmaktadır. Bestecilerin eserlerinde müziğin ana konusuna geniş yer verilmekte, estetik görüşlerinin gerçekçi ve demokratik temellere dayandığı, müzikte objektif içeriğin bulunduğu, müziğin diğer edebiyat ve resim gibi sanatlarla birlikte gerçeği yansıtma yeterliliği vurgulanmaktadır. Müziğin içeriği ile opera arasındaki büyük yakınlık buradan ileri gelmektedir. Rus Beşler Grubu'nun opera ve senfoni müziği yaratma stilindeki özgünlüğü, eserlerinde halk müziğine ve folklora büyük önem vermelerinden ilerigelmektedir. Beşler Grubu'nun bestecileri sadece Rus halkının müzik sanatını derinden inceleyip, işlemekle kalmayıp Ukrayna, Polonya, Çek, İspanya ve İngiliz halk müziğini de seslendirmektedirler ve Doğu ülkelerinin ezgilerine geniş yer vermektedirler. Bu eserler, grubu oluşturan bestecilerin genel stil özelliğini ve estetik görüşlerini göstermekle beraber, her birinde yaratıcılık özgünlüğü diğerlerinden farklıdır. Bu çalışmanın amacı, Dünya müzik sanatında saygı değer bir yer almış olan Rus klasik müziğinin gelişme yönünde özel bir yeri olan Aleksander Porfireviç Borodin'in konumunu belirlemek ve önemini açıklamaktır. Ayrıca kişiliğinin ve çok yönlü çalışmalarının müzikteki etkisini, müzisyen olarak gelişmesini, nefesli enstrümanlara verdiği önemi ve Dünya klasik müziğine kazandırdığı eserleriyle birlikte incelemektir. Yaşadığı dönemin toplumsal, bilimsel ve sanatsal sorunlarının çözümlenmesinde büyük katkısı bulunan, kendini halka adayan ve müzik eserleri üzerinde titizlik ve sorumlulukla çalışan, yetenekli bestecinin bıraktığı müzik mirası Beşler Grubundaki arkadaşlarına kıyasla çok olmamasına rağmen, Borodin Rus müzik sanatının klasik kuşağına adını yazdırmaktadır. Başta opera ve senfoni eserleri olmakla beraber bestelediği piyanolu beşlisi, yaylı dörtlüleri, romanslar ve piyano piyesleri gibi her türdeki eserlerinde kendi yaratıcı özelliğini göstermiştir. Bu yüzden büyük bestecinin parlak ve özgün müziği sadece Rusya da değil, Avrupa'da da Borodin'den sonra gelen bestecileri büyük ölçüde etkilemiş ve etkilemeye devam etmektedir. Ölümünden 120 yıl geçmesine rağmen, Borodinin müziği hala etkisini kaybetmemiş günümüzdede tüm canlılığıyla insanlara zevk alma hissi yaratmakta ve insan gücünün sınırsızlığını belirtmeye devam etmektedir. SUMMARY Among ali the schools and the esthetic sides belonging to the XIX. Century. The Great Russian fives which consist of five Russian composers has a very important place. it was not only the friendship and the studies on music that united AM.Balakirev, S.ACui, A.P.Borodin, M.P.Mussorgski and N.ARimski Korsakov but the same point of view of music and their aims about that branch of art. in the music history of Russia ali these composers have a different place. Though Balakirev is known as the head of the fives, Mussorgski, Borodin and Rimski Korsakov have opened a new period in Russian classical music by their works. Only the place of Cui is more modest. The excellent cooperation of these young composers has begun together with the bright developments in social and scientific fields, literatüre, theatre and in panting during nineteen sixties parallel to the democratic acts in the society. Naturally, the main works of the Fives headed towards the opera vvhich is the most democratic type of music. The composers aimed to reflect the gaint character of the nation in -order to create the opera by a more realistle way because opera is the most suitable kind of music that can easily reach the massees of listeners. The symphonies of the composers of the Fives are not less valuable than their operas but the symphonies of Borodin have a special place. The composers give a lot of place to the main subject of music, they put stress on their esthetic îdeas that they are based on realistic and democratic principles and that the music contains an objective content. They also put stress the adequacy of music in reflecting the reality like the other branches of art such as literatüre and painting. The closeness between the content of music and opera comes from these specialities.The originality of the style in creating the operas and symphonies of the Russian Fives comes from the importance that they gave to use the folk music in their vvorks. The composers of the Russian Fives not only examined and performed the Russian folk music carefully, but also used the melodies of Ukraine, Poland, Check, Spain and England's folk music together with the melodies of the Eastern countries. Though the vvorks of the composers of this group show the general stylistics of ali of them, they aech have its own original creativity. The aim of this paper is to determine the place and importance of Aleksandre Porfireviç Borodin who has an estimable place in the VVorld's music and a special part in Russian classical music. Besides, it aims to give details of his character and the effects of his vvorks on different subjects to his compositions together with the vvorks he has gained to Russian and World classical music. Though his inheritance of music is not as much as his friends in the Fives, he has assisted in solving the social, scientific and artistic problems of his century. He has devoted himself to his people and has vvorked with great responibility and attention on his music and naturally has vvritten his name to the classical generation of Russian music. Operas and symphonies being the mainly vvorks of him, he has shovvn his original creativity in ali of his vvorks such as his piano quintet, string quartets, romances and bright vvorks influenced not only the composers in Russia but ali the composers in Europe after him and influences them stili. Though it has been 120 years since his death, the music of Borodin stili creates a feeling of great pleasure on people with its lively tunes and mentions the unlimited povver of human beings..
Collections