Kathe Kollwitz`in sanatçı kişiliği, dünya sanatındaki yeri ve `1890-1938` yılları arasında yapmış olduğu baskı çalışmalarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Akademik, Naturalist sanat geleneğinden gelen sanatçı önceleri Berlin' de Kari Stauffer-Bern ( 1885 - 86 ) sonra Münih' de Zvelwig Heterich' in yanında ( 1888-89 ) gerçekçi tarzda resim yapmaya başlamıştır. Sanatçı Almanya' nın baskı rejimine karşı beliren sosyalist hareketin en yoğun olduğu dönemde sanatı nın oluşum evresini yaşamıştır. Onun grafik eserleri zamanın sosyopolitik olayları ile çok bağlantılı olmuştur. Çizimleri, fakirlik, açlık, enfilasyon, işsizlik, ve toplumsal eşitsizlik gibi sorunların altında ezilen halkın yaşamından sahneleri içermektedir. 1891' de bir doktorla evlenir. Bu dönemde yağlıboya çalışmalarını tamamen bırakır. Max Klinger' in muayenehanesinin bulunduğu şehrin en fakir bölgelerinden biri olan Kuzey Berlin' de oturan sanatçı, konularını yakın çevreden seçtiği gibi, sanatçı sanatının ilk evrelerinde, edebi eserlerden ve tarihi olaylardan da esinlenmiştir. 1893' te Zola' nın 'Germinal' isimli romanı için bir dizi çizim tasarlamıştır. Aynı yıl, G. Hauptman' m 'Dokumacılar' adlı tiyatro oyununu görerek etkisinde kalarak, önceki çalışmasını yarıda bırakarak ' Dokumacıların ayaklanması isimli yeni bir çizim dizisine başlar. Bu dizide, Dokuma fabrikalarında, makinaların el tezgahlarının yerini almasıyla başlayan işsizlik, sefalet sonucu işçilerin ayaklanması anlatılır. Ayaklanma öncesine ait 3 ve ayaklanma sonrasına ait olmak üzere toplam 6 resim yapılmıştır. 1902-1908 yılları arasında 'köylü savaşları' adlı bir diğer soğuk kazı, çizim dizisini tamamlamıştır. Çalışma, büyük boyutta 2 sayfadan oluşur. Zimmerman' m 1525' te meydana gelen tarihi bir olayı konu alan kitabından yola çıkarak hazırlamıştır. Kollwitz 'Köylü Savaşları'n da ayaklanma nedenlerini göstermek istemiştir. Dizinin 'Çift Sürenler' isimli ilk çiziminde işin zorluğu gözler önüne serilmek istenmiştir. Kendisinden önce, çalışanların sefalet dolu yaşamına ilgi duyan ve onları resimlerinde işleyen başka sanatçılar da olmuştur. Fakat hiçbiri sanatçı nın gerçekçi üslubuyla boy ölçüşemez. 1Sanatçının çizimleri onun sömürülen ve sosyal haktan mahrum kalan insanlara karşı duyduğu sempatiyi yansıtmıştır. I. Dünya savaşından sonra, tarihe dayanan dramatik çizimlerden, çağdaş olayların konu edildiği çizimlere geçmiştir. Savaş sırasında oğlunu kaybetmiş ve bunun etkisiyle, 'savaş' isimli 3. baskı dizisini, tamamlamıştır. 'Kurban', 'Gönüllüler', 'Anneler Babalar', 'Dul I', 'Dul II, 'Anneler', 'Halk' isimli baskı dizileri bunları takip etmiştir. 1924' de yaptığı eserlerde savaş olgusu, kadın ve anne nin bakış açısından ele alınmıştır. Önceleri ülkesini saran savaş çılgınlığının etkisinde kalmış. 1918' den sonra sanatçı, savaş karşıtı bir tavır benimsemiştir. Orta Almanya Gençlik Günü için yaptığı 'Savaşlara son' isimli afişi bunu doğrulamaktadır. Savaş isimli diziyi 1925' te yayımlanan 'Proleterya've 1934-35 yılları arasında ürettiği, 'Ölüm' isimli litografi sergi izlemiştir. Bunların dışında sanatçı savaş karşıtı mesajlar içeren afişler de yapmıştır. Bütün bu çalışmalar 'sanat yapıtları' başlığı altında verilmiştir. Sanatçı, sanatı nın partiler üstü kalması gerektiğine inanmıştır. Sertlik yanlısı düşüncelerini eleştirdiği Sosyal Demokrat Lider, Kari Liebknecht 1919' da bir darbe sonucu öldürülür.Politikacı nın ailesinden gelen teklifi kabul ederek, cenaze törenini gösteren 'yaşayanlardan ölüye', isimli bir dizi tahta baskı çalışması yapmış. Litografi tekniğini savaş teması için çok yumuşak ve duygusal bulduğundan, detaya yer vermeyen, tahtabaskıyı tercih etmiştir. Ekspresyonistler tarafından bu teknik çok tercih edilmiştir.Sanatçı nın kullandığı teknik ne olursa olsun tüm eserlerinde insana başrolü vermiştir. Sanatçının bütün eserlerinde, bakanı resmin içine çeken bir özellik vardır. Bu etkiyi sağlamak için sanatçı, detaylar üzerine, sadece anlam yüklü, tavır ve duruşlara önem vermiştir. Dönemin ilerici Fransız Awant-gard resim sanatından farklı olarak sanatçı, Formun kolayca parçalanmasına, izin vermemiştir. Bu nedenle yapıtlarında insan görüntüsü tam olarak belirmiştir. 1920' li yıllar da Almanya da yaşanan ekonomik bunalım etkisinde doğan Toplumsal Eleştirel Sanat, Kollwitz' e tuttuğu çizgi dışı yolun doğruluğunu ispatlamıştır. Onun sanatı bu anlamda, 19. yüzyıl ile 20. yüzyıl arasında bir köprü oluşturmuştur. 2 SUMMARY She, who came from Academic and Natural Art tradition worked with at first Karl Stauffer-Bern (1885-86 )in Berlin and later with Zvelwig Heterich (1888- 89) in Munich and than started painting in virtual manner. The foundation of her art was during the intensive socialist movement against the despotism in Germany. Her grafic works always reflected the sosyo-politic cases of her time. Such as poverty, hunger, unemployment and nonequality in socially. She married to a doctor in 1891 and stopped working in oil paint. She projected some drawing for the novel of `Germinal` written by Zola in 1893, However, after seeing the theatre play of `Weavers` written by G.Hauptman, she decided to start newdrawing line named `The Revolt of Weavers` In this drawing, she mentioned the unemployment and the revolt caused by starting to use machines instead of workers. She made 6 drawings for the above mentioned subject. Between the years of 1902-1908 she completed the needle printing named ` The war of the peasants ` This work contains two big parts. Kollwitz tried to show the reason of the revolt in her work of ` The war of the peasants` too. However, there are many artists who tried to emphasize the poverty of the people in their painting but not as good as Kollwitz. All her works reflect the feel of sympathy to the people deprived of social rights. After the first World War, she started to draw the contemporary subjects instead of dramatic drawing coming out from History. She lost her son in the war and being under impact of this sad event, she completed her 3 edition series called as ` the war ` ` Victim `, ` Volunteers `, ` Mothers, Fathers `, ` Widow 1 `, ` Widow 2 `, ` Mothers `, ` People ` followed in the series. After 1918, she emphasized anti-war expressions on her drawings, Her poster made for the Middle Germany' s` youth day ` named ` End to the War ` is the real evidence of her idea.` The Proleterya ` done in 1925 followed by ` The Death ` made between the years of 1934-35 Karl Liebknecht, the leader of Social Democrat, died in 1919. He was the only one of the leader Kollwitz always criticize his mission and his harshness. After his death, Kollwitz accepted the proposal made by the family of the leader working on some series in woodcut printing called ` From lives to the death ` She always empasized the people more than anything in her products. The Social Criticism Art occurred after economic depression in Germany in 1920, had proved the importance of her extraordinary work. By this means, her art provided the bridge between the 19th century and 20th century.
Collections