Jean Jacques Rousseau`nun Birinci Söylevi`nde (Bilimler ve sanatlar üzerine söylev) genel insan kavrayışı, doğal durum ve uygarlık düşüncesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dijon Akademisi'nin yarışma konusu üzerine yazdığı Bilimler ve Sanatlar Üzerine Söylev başlıklı eseriyle büyük bir etki yaratan Rousseau, eserde doğanın iyiliğini uygarlığın ise kötülüğünü ve bozulmuşluğunu göstermeyi denemiştir. Yarışmanın sorusu şöyleydi: Bilimlerin ve sanatların gelişmesi görenekleri bozdu mu yoksa geliştirdi mi? Rousseau bozmuştur şeklinde yanıtlamıştır. Ansiklopediciler'in tersine Rousseau için insan doğası gereği iyi ve doğrudur. İnsan doğanın ortasında hayalleri olmaksızın yalnızca günlük gereksinimlerinin sağlanmasıyla meşgul olduğu zamanlarda mutluydu. Sonra etkili bir güce sahip olmayı ararken, eşitsizliği, lüksün tadını ve mülkiyeti keşfederken insan bozuldu. Ama ideal olan yaşam doğal duruma dönme değildir, toplumsal sözleşmeyi gerçekleştirmektir. Bu çalışmada, ilk Söylev'in temel kavramlarından ve özellikle doğal durum ve uygar durum kavramlarından giderek, tüm XVIII. yüzyıla egemen olan aydınlanma düşüncesinin temel sorunlarını tartıştık. Burada özellikle, toplumdaki bireyin sorunları üzerine kuramsal çalışmalar yapan üç filozofun, Hobbes, Locke ve Rousseau'nun düşüncelerindeki koşutlukları ve karşıtlıkları göstermeyi istedik. İlk Söylev'i hareket noktası alarak, temel kavramlarını diğer eserleriyle başta Emile ve Toplum Sözleşmesine karşılaştırdık. Böylece, XVIII. yüzyılın siyasi düşüncesinin temellerini dönemin farklı felsefeleriyle de karşılaştırarak belirlemeyi denedik. Bu tezde hem tutkulu bir yazar gibi duyarlılığın ve sezginin erdemlerini öven, hem de filozof gibi yasa ve özgürlük konularının gerçek planlan üzerine tartışan Rousseau'yu anlatmaya çalıştık. Jean-Jacques Rousseau dont Pinfluence flit considerable dans son premiere oeuvre intitulee Discours sur Les Sciences el Les Arts, qui etait ecrite sur le sujet mis au concours par l'Academie de Dijon, a essaye de nous demontrer que la nature est bonne mais que la civilisation la pervertit. La question posee etait : Les retablissements des sciences et des arts a-t-il contribue â epurer ou â corrompre les moeurs ? A les corrompre repondit Rousseau. Contrairement aux Encyclopedistes, Phomme, pour Rousseau est naturellement bon et juste. II tut heureux lorsqu'il vivait sans reflechir au milieu de le nature, uniquement preoccupe des soins materiels de la vie quotidienne. Puis, en cherchant les possibilites, d'avoir une force efficace et en inventant la propriete, le gout de luxe, Pinegalite, 1'homme a ete corrompu. Mais la vie ideale n'est pas le retour â Petat de nature, mais de realiser le contrat social. Dans cette these, en partant des concepts fondamentaux cites dans le Discours sur Les Sciences et Les Arts sur Petat de nature et de Petat civil, nous avons discute les problemes principaux de la pensee de la philosophie de lumiere qui a domino tout le XVIII. siecle. Surtout nous avons voulu indiquer les parallelismes et les contrastes entre trois philosophes, Hobbes, Locke et Rousseau qui â cote des problemes theoriques, ont travaille sur le probleme de la situation de Pindividu dans la societe. Bien que nous ayons pris comme point de depart le premier Discours, pour verifier les contenus des concepts fondementaux nous nous sommes referes aux autres livres de philosophes comme I'Emile et le Contrat Social. C'est ainsi que nous avons essaye de determiner les fondements de la pensee politique du XVIII. siecle, en comparant des philosophie differentes. Rousseau qui prone les vertus de Pinluition et Pemotion et qui discute sur le plan rationnel le sujet de la liberte et de la loi, est expose dans cette these comme philosophe et comme ecrivain surbiteux.
Collections