20. yüzyılda natürmort ve nesne
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET 20.yy sanatının en önemli özelliği, çizilen ya da boyanan imgenin mutlaka gerçek dûnyadakine benzemesi gerekmediğidir. Fovizmde biçimde deformasyona gidilmiş, natürmortun konusunu oluşturan nesneler yüzey, kontur ve renkle ayrıntıya girilmeden sade bir şekilde ifade edilmiştir. Kübizmde nesneler, temel geometrik parçalara indirgenerek parçalanmış ve nesnenin farklı yönlerden görünen yüzleri resim yüzeyinde aynı anda gösterilmiş ve hacim kalkmıştır. Kolajın boya resmine eşit ifadesel içerik kazanması ve sanat formu haline gelmesi kübizmle birlikte gerçekleşmiştir. Fütürizmde nesnenin zaman içinde değişen farklı görünümleri hareket izlenimi verecek şekilde resmedilerek nesnenin hareketi verilmeye çalışılmıştır. Dadaizmde geleneksel natürmort ve sanat nesnelerinin yerini kolajlar ve hazır nesneler almış, ölü doğa nesnelleştirilmiştir. Duchamp seçtiği hazar bir nesneyi asıl bağlamından çıkarıp, sanat nesnesi olarak sunmuş ve böylece sıradan nesnelere sanatsal ve estetik boyut kazandırmıştır. Schwitters sanat olmayandan sanat yaratmış, ve rastgele toplanmış nesneleri sanatın içine dahil etmiştir. Metafizik resimde Morandi nesnenin varhkbilimsel gerçeğine yönelmiş nesneyi siluete indirgemiştir. Kullandığı nesnelerde biçimsel öz ve gösterişsiz tarz uygulayarak onların saf ve şiirsel güzelliğini, basit ve düşünsel niteliğini yaptığı kompozisyonlarda göstermiştir. Sürrealizmde düş ile gerçeğin kaynaşmasından ortaya çıkan eserlerde simgesel işlev gören bir çok nesne biraraya getirilmiştir. Pop art'ta natürmortlar, kolajlar ve üç boyutlu sanat eserleri, konulanm tüketim toplumundaki yiyecekler ve kullanılan eşyalardan aldılar. Rauschenberg eserlerinde, gerçek yaşam ve sanat arasındaki sınırlan irdeledi ve bir yandan da resimle heykelin örtüşmesini araştırdı. Kavramsal sanatta görsel algı, dolayısıyla sanat nesnesi öne çıkarılmıştır. Sanatın tanımı, hem üretilen nesneyi hem de yazılı destek dilini içerebilecek gibi genişlemiştir. İt MKSEKOG&EîiM SuMi.Dış dünyadan alınmış nesneler, gerçeğin bir parçası ve belgesi olarak yeni gerçekçilerin yapıtlarında kullanılmıştır. Fotogerçekçilikte geleneksel natürmort motifleri yeniden ortaya çıkmış, ressamlar betimledikleri nesnenin fotografîk görüntüsünü tuvallerinde birebir yansıtmıştır. Yeni imaj 'da da yine geleneksel konuya dönüş vardır. Donald Sultan'da olduğu gibi yapılan natürmort kompozisyonu basit ve çocuksu ya da Pat Steir'da olduğu gibi postmodern tepkiyle natürmortta geriye dönüş olmuştur. Böylece natürmortun 20.yy'daki renkli yolculuğunda, önceleri klasik natürmorta yoğun bir tepki gözlenip, yeni arayışlar hakimken, zaman içinde natürmortu oluşturan nesneler doğrudan resme katılmış hatta nesneler sanat eserinin kendisini oluşturmuştur. Bu süreci ise klasik natürmorta dönüş eğilimleri izlemektedir. SUMMARY The most radical change in the art of the 20th century was that the painted or drawn image did not have to resemble to the actual world. In Fauvism forms were subjected to deformation, still life was expressed in a simple way with surface, contour and colour. In Cubism objects were reduced to basic geometric pieces. Different aspects of objects were expressed on the surface of canvas at the same time, and the volume was abolished, with Cubism the collage gained on expressive force like painting and became an artistic form. In Futurism objects were painted so that they seemed in a sort of constant movement showing different images in time, on the surface of the canvas. In Dadaism traditional still life and art objects were replaced by collages and ready mades. Still life was directly presented as an art object. Duchamp has chosen ready-mades used in daily life and presented them as art objects and thus he attributed aesthetic importance to them. Schwitters created art from non art and put daily objects in art. In Metaphisical Painting object was expressed in a new meaning. Morandi concentrated himself on the ontological reality of the objects, reduced the object into a silhouette and created a meditation effect in his painting. In applying a simple and pure form, to his objects he has shown their pure and poetical beauty. In Surrealisme symbolic objects come together in work of arts which arised from welding together dream and actual. In Pop-art still lifes, collages and three dimensional art objects have been chosen subjects and things. Rauschenberg in his combined works was searching for the limits between the actual life and art. In conceptual art visual perception in art object was given importance. The definition of art was enlarged as to comprise both the produced object and supportive text.New realist painters used the objects taken from the external world as part and document of the reality. In Photo realism traditional still life designs appeared again, painters reflected the photographic image of the objects on their canvas. In New image a return to traditional subjects was observed, in Donald Sultan the still life composition was simple and childish. In Pat Stein there was a return to traditional still life with post modern reaction. Thus, in the 20th century, at the beginning it has been observed that the traditional form of still life had been rejected and later the real objects were transferred to canvas and were presented as art After these tendency came another one which has the tendency of going back into traditional form of still life.
Collections