Türkiye`de özgün baskının gelişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada öncelikle dünya genelindeki özgünbaskı etiği ele alınmış ve daha sonraki bölümlerde ise Türkiye'de özgün baskının gelişimi ve bu gelişimde özellikle 1970'li yıllar sonrasında çok önemli bir rolü olan Artess Çamlıca Sanat Evi belgelenmiştir. Tezin 1. bölümünde özgün baskı etiği ele alınmış, sanatçı, atölye, galeriler ve sanat alıcısını bu konuda bilinçlendirmeye dayalı temel prensiplere değinilmiştir. Bunu yaparken de, dünyanın çeşitli ülkelerinde uygulanan özgünbaskı tanımlamaları ve de Türkiye'de mevcut bilinmekte olan temel prensipler taranmıştır. 2. bölümde Türkiye'de özgün baskı olgusunun 1970'lere kadar geçirdiği evreler ele alınmıştır. Cumhuriyet dönemi ile ilk defa kurulan özgün baskı atölyeleri, 1950-60 arası Türkiye'deki modernleşme süreci ve 1960'lı yıllarla üniversitelerde kurulmaya başlayan özgün baskı atölyeleri, kronolojik olarak ele alınmıştır. Türkiye'de üniversitelerde özgün baskı atölyelerinin kurulmaya başladığı yıllar olan 1960'lı yılların, 1970 sonrası kurulacak olan bireysel atölyelerin temelini teşkil etmesi açısından önemine değinilmiştir. 3. bölümde ise 1970'li yıllarda kurulmuş, Türkiye'de özgün baskının gelişiminde çok önemli bir rol oynamış olan, 28 yıldır sanat ortamına hizmet etmiş, 60'a yakın sanatçının yaklaşık 600 eser ürettiği Artess Çamlıca Sanat Evi'nden ve kurucusu Süleyman Saim Tekcan'dan bahsedilmektedir. Bu atölye aynı zamanda yıllardır sürdürdüğü baskı etiği konusundaki duyarlılığı ile Türkiye'de bir örnek teşkil etmiştir.4. Bölümde ise Artess Çamlıca Sanat Evi'nde bugüne kadar çalışmış tüm sanatçıların kronolojik listesi ve atölyede basılmış olan eserlerden bazı örnekler belgelenmiştir. VI SUMMARY This study is prepared with the intention of providing a referenece as regards to the ethics of the printmaking in accordance with the globally recognised decisions. In the first part of the study, ethics of the printmaking have been taken into account and basic principles based on making artists, studios, galeries and art purchasers concious about this subject, have been mentioned. While doing this, print making descriptions that are used in various countries of the world as well as the basic principles that are known in Turkey have been throughly searched. In the second part, the phases that printmaking was subject in Turkey up until 1970's have been taken into consideration. Printmaking studios which were first established at Republican Era, the modernisation process in Turkey between 1950-60, and the establishment of printmaking studios in universities in 1960's have been considered in chronological order. The importance of years around 1960's at which printmaking studios were gradually developing in universities, have been emphasised, indicating that these years were constituting the bases of individual studios to be established after 1970's. In the third part on the other hand, Artess Çamlıca Art Gallery in which around 600 orginal prints of around 60 artists, who have served to art community for 28 years and have played an important role in the vndevelopment of printmaking in Turkey, have been produced, and its establisher Süleyman Saim Tekcan is mentioned. This studio has also been a representative example in Turkey with its sensitive approach on the ethics of the printmaking with many years of involvement. In the fourth part on the other hand, the chronological list of artists who have worked in Artess Çamlıca Art Gallery up until today as well as some examples of the orginal prints that have been printed in the studio are documented. vm
Collections