17. yy Hollanda resminde interioure
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET IE 17. Yüzyılda ortaya çıkan rasyonel düşünce bir sonraki yüzyıldaki düşünce oluşumu için önemlidir.Bu dönemde bilimsel topluluklar,deneyci anlayış,kiliselerin bilimsel çalışmalara olan baskıcı tutumu bilimsel çalışmaları etkilemiş ve yönlendirmiştir.orta çağın düşüncelerinin geçmişin hurafeleri haline geldiği yeni inanç dünyası Kuzey de ortaya çıkmıştır. Bu yüzyılda reainassance'ın elde ettiği kazançları derleyip düzenleyen,bunlara dayanarak birliği olan bir dünya görüşüne varmayı deneyen ve modern çağın da müjdecisi olan bir yüzyıldır. Avrupa'da ki soylular ve zengin tüccarlar arasındaki rekabete mezhep çekişmeleri de eklenmiş ve Otuz Yıl Savaşları bu çekişmelerin ortaya çıkardığı etkileri daha da artırmıştır. Bu dönemde sanat öyle bir gelişim noktasına varmıştı ki,sanatçılar ister istemez bir yöntem seçme zorunluluğuyla karşı karşıya kalmışlardır. Hollandalıların 'Altın Dönem' olarak adlandırdıkları çağ,maceralı idealin yeni bir dönemi idi ve bununla mükemmel bir toplumu oluşturmuştu. Hollanda'nın bu gelişiminin önemli nedenleri Birleşik Eyaletlerdeniz aşın ticaret,insanlann vatandaş olma bilinci ve bilimin de hızla gelişmesini sağlayan hoşgörü ortamıdır. Hollanda'da dönemin bu hoşgörü ortamı felsefede Descartes ve Spinoza gibi iki büyük filozofun gelişmesini sağlamıştır. Orta çağda kilise ve manastırlar için lanetli olan sanat 17.yüzyılda burjuva evlerinin birer mücevheri olmuşlardır. Kentliler zenginliklerinin gözler önünde izlenilebilir olması için odalarına tablolar asıyorlardı. Bu resimler ayrıca belediye binalarına, mahkeme salonlarına, avcı evlerine, hastanelere, yetimhanelere ve Lonca odalarına asılmak üzere sipariş ediliyordu. Hollanda resminden sonuç çıkarabilmek için kalvinizmin etkilerini iyice bilmek gerekmektedir.Zamanın yenilikçi kilisesi ressamı görevlendirmediğinden dolayı,ressamlara resimleri için herhangi bir tema da önermiyorlardı. Ressamların temalarının oluşması da piyasa koşullarına göre oluşuyordu.Temalanndaki bu çekicilik ve zenginlikte buradan gelmektedir. Sanatçılar kendilerini kuşatan bu çevreye hakim olabilmek için yeni özel temalar arıyorlardı. Kısa zamanda kentlilerin zevklerine uygun bir çok değişik resim çeşidini üretmeyi başardılar;Tarih,fıgür,portre,natürmord,manzara,genre,hayvan,deniz ve mimari resimler gibi. Genre resmi içinde değerlendirilen iç mekan resmi ise Hollanda ressamlarının önemli bir çalışma alanım teşkil etmiştir.Bu iç mekanlar dar oda kesitlerinden çok daha geniş kilise salonlarına ve yüksek,bol hareketli meyhane ve genelev mekanlarını içeriyordu. Ressamlar bazen mekana birebir bağlı kalırlarken çoğu zamanda,hikayenin amacına yönelik farklı ışık efektleri ve açık koyu dengesi için bu mekanları değiştirmişlerdirde.Formlann çok belirgin olduğu gerçekçi çalışmaların yamsıra mekanın ışık ve karanlık içerisinde eridiği adeta bir evin odasından çıkıp,mistik bir mekanın oluştuğu iç mekan resimlerde yapılmıştır. SUMMARY IV The rationality which occured in the 17 th century,is considered to be very important since it would constitude a basement for new attitudes and opinions in the following century. In this era,many scientists representing different fields,established severeal groups which supported scientific experiments.However,the repressive catholic church influenced those studies in the negative way.ln addition,the ideals of the Middle Age turned to superstitions and not only Holland, but also North Europe accepted the new ideals which appeared in this era. The alterations which appeared during the Renaissance, led mankind to constitude a so called universal thought in the 17 th century, and that is the reason why this period predicts a modern era. In Europe, there was a conflict between nobles and wealthy merchants as well as between different religious sects. On the other hand, a war broke which would last thirty years, and all these led societies into a certain caos. However, art develpped in such a way that the artists came across with the necessity of choosing an artistic method. 17 th century which was named ' The Golden Age' by the Dutch, was an era of new ideals and thoughts with which the Dutch established a perfect society. The unity of states, overseas trade, people's cosciousness of being a citizen, and scientific developments, resulted from tolerance which was present in this period. In Holland, two great philosophers,Descartes and Spinoza, adapted themselves to this tolerance. Art, which was cursed by the catholic church in the Middle Age, became very popular and precious in the 17 th century bourgeoisie. People who lived in cities, tended to have paintings on their walls as a sign oe their richness. Beside this, those paintings were also ordered for town halls, courts, hunter's cottages, hospitals and orphanages. In order to appreciate Dutch art, one has to know the effects of Calvinism. The protestant church on the other hand, neither charged the painter to paint religious motives, nor suggested any themes for their works. So, as a result, those topics appeared to be in accordance with certain demands and tliat's why themes are so attractive and rich. The artist also made some effort to find some special themes,for they wanted to be dominant in the world of art, and soon after they managed to create several types of painting,V such as History Painting, Figure, Portrait, Still Life, Landscape, Genre and Architectural Painting, which were in accordance with the taste of the public. The Interiore constitudes an important area in Dutch Painting. Wide church halls, high beer halls, and brothel scenes were included in this type of painting. The artists sometimes depended on the original scene, but to reflect the story in a mystical way, they used the balance of dark and light and the reflection of light, thus they sometimes had to make some alterations in the scenes while painting. Beside the realistic works which had very clear forms, some Interiore Paintings in which the place fades away within light and shaddow, were also created in this era.
Collections