An Exploratory study into the manufacturing strategies in the Turkish machine manufacturing industry
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı; Türkiye'de makina imalatı sektörünün mevcut durumunu belirlemek ve uygulanan farklı stratejileri değerlendirmektir. Çalışma, Makina İmalatçıları Birliği (MİB), Türk Teknoloji Geliştirme Vakfı (TTGV), Türk Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) ve Sabancı Üniversitesi'nin ortaklaşa yürüttüğü bir projeden elde edilen verilere dayandırılmıştır. Veriler, MİB üyesi firmaları kapsayan bir anket çalışması sonucu elde edilmiştir. İmalat stratejisinin belirlenmesinde 3 temel unsur gözününe alınmıştır. Bunlar, firmaların sektördeki diğer firmalardan farklılaşmalarını sağlayacak rekabetçi önceliklerin belirlenmesi, bu rekabetçi önceliklere uygun olarak imalatta performans hedeflerinin belirlenmesi ve hedeflere ulaşmayı sağlayacak uygun aksiyon planlarının seçilmesidir. Sektörün genel durumunu ortaya koymak ve gerek Türkiye'de diğer sektörlerde gerekse yurtdışında benzer sektörlerde yapılmış çalışmalarla karşılaştırmayı sağlayabilmek için öncelikle stratejinin bu 3 temel bileşenine ait genel istatistiksel değerler incelenmiş ve sonra ayrıntılı analizlere girilmiştir. Sıralanmış 15 rekabetçi öncelik, 16 imalatta performans hedefi ve 35 aksiyon planı ankete katılan firmalar tarafından 1-5 ölçeğinde değerlendirilmiştir. Rekabetçi öncelikler ve performans hedefleri önümüzdeki 2 yıl için önem derecelerine göre değerlendirilirken aksiyon planlan geçtğimiz 2 yılda uygulanıp uygulanmadığına ve sağlanan katkı derecesine göre değerlendirilmiş ve önümüzdeki 2 yılda uygulanacak ilk 7 aksiyon planı seçilmiştir. Faktör analizi yardımıyla stratejiyi belirleyen bu unsurlar gruplanmıştır. Rekabetçi öncelikler 4 faktör, imalatta performans hedefleri 5 faktör ve aksiyon planları da 6 faktör ile ifade edilmiştir.Kümeleme analizi yardımıyla firmalar gruplanmaya çalışılmış, bunun için yine rekabetçi öncelikler ve imalatta perfromans hedefleri ilgili sorulara verdikleri cevaplardan faydalanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar çok değişkenli veri analizi teknikleri yardımıyla incelenmiştir. Faktör analizleri sonucu elde edilen soru gruplarına verilen cevapların ortalamalarının istatistiksel olarak karşılaştırılması sonucu her grupta yer alan firmalar arasındaki farklılıklar ortaya konmuş ve grupların rekabetçi öncelikler ve imalatta performans hedefleri bakımından uyguladıkları farklı stratejiler ortaya çıkarılmıştır. Analizin ikinci aşamasında rekabetçi önceliklere göre elde edilmiş firma grupları sabit tutularak bu kez aynı firmaların imalatta performans hedefleri bakımından benzerlikleri incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda grupların genel olarak rekabetçi önceliklerine uygun performans hedefleri belirledikleri görülmüştür. ABSTRACT This study has been accomplished to determine the current status of the machine manufacturing industry in Turkey to evaluate different manufacturing strategies employed by the companies operating in that industry. The study is based on data from a joint project of Machine Manufacturers' Association (MİB), Turkish Technology Development Foundation (TTGV), Turkish Industrialists ' and Businessmen's Association (TÜSIAD) and Sabancı University. The data is obtained from a survey targeting all the members of MİB. There are three basic components comprising a manufacturing strategy. These are competitive priorities, that enable the differentiation of the firm from its competitors; manufacturing objectives consistent with the competitive priorities; and action plans for supporting the manufacturing objectives and thus the competitive priorities at the operational level. The companies participating in the survey have evaluated 15 competitive priorities, 16 manufacturing objectives and 35 action plans on a 1-5 Likert scale. Competitive priorities and manufacturing objectives have been evaluated with respect to their relative importance for the company for the next two years. Action plans have been evaluated through two questions: one asking for the assessment of the companies concerning the emphasis they have placed on the action plans within the past two years and the other asking about the ranking of the most important 7 action plans for the next two years. The variables representing these components of the manufacturing strategy are grouped using factor analysis for each component. Competitive priorities are grouped into 4 factors, manufacturing objectives into 5 factors and action plans into 6 factors.For the first two components, companies are grouped into clusters according to their responses to the same questions. Differences between company clusters within a component are explored using multivariate data analysis techniques. Mean scores of the questions in a particular component are used to determine a statistically significant difference between company groups. Different company groups applying different manufacturing strategies have been defined. To assess whether companies' selection of manufacturing objectives are consistent with their competitive priorities, clusters achieved by analyzing competitive priorities are fixed and manufacturing objectives are used to determine the differences between these clusters. Results indicate to a certain level of consistency.
Collections