Kültür endüstrisinde aracıların rolü ve Asmalımescit semtinin değişen yüzü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Bu tez çalışması kapsamında kültür endüstrisileri ve kültür ekonomileri dahilinde yer alan aracıların rolleri irdelenecektir. İki farklı alan çalışması ile, bir tarafta endüstri ve pazardaki rollerine, diğer yanda ise kentsel mekanın dönüşümündeki etkilerine ışık tututmak amaçlanmaktadır. Kültür endüstrilerinin gerek yerel, gerek küresel ölçekte ağ benzeri yüz yüze / bire bir ilişkiler gerektiren yapısı dahilinde müzik endüstrisinde de `aracılık` yükselen bir konsepttir. Bir kültürel nesnenin, müzik eserinin, izleyicisi / müşterisi/ hayranı / dinleyicisi ile buluşana dek üretim arımdan itibaren geçirdiği bir çok evrenin sonucu olarak müzik endüstrisi kadar iş ve ticaretin parçası olmuştur. Müzik endüstrisi içersindeki çok yüzlü ilişkiler ağı aracılığın sadece bir ulaşmacı olarak değil aynı zaman da bir müdahaleci rolü görmesine de olanak sağlar. Bu yüzden kültürel aracılar `kapı tutucu, tat yapıcı, bilgi simsarı` ve benzeri rollerde üstlenirler. Benzer bir şekilde, özellikle kent merkezinde yer alan belli kent bölgeleri, kendilerine atfedilen bazı özel nitelikler sayesinde değer kazanmaktadır. Bu durum barındırdığı anlamlardan biri de `yerinden etmek` olan `mutenalaş(tır)maya (gentrification)`a yol açar. Bu dönüşümde kültürel aracılar sembolik değerinin üretilmesi sürecinde `/o/flar, gurme dükkanları, eğlence merkezleri` gibi yeni yaşama alanları yaratarak katkıda bulunurlar. İzleyen satırlarda, Asmalımescit'in dönüşümü, bölgedeki `mutenaşal(tır)ma` süreçlerinden birini başlattığım kabul ettiğimiz `Pozitif Şirketler Grubunu` konu alan saha çalışmasını takiben aktarılacaktır. ANAHTAR KELİMELER: Kültür endüstrileri, kültür ekonomisi, müzik endüstrisi, kültür aracıları, aracılık, mutenalaş(tır)ma SUMMARY This dissertation aims to focus on the role of intermediaries in cultural industries and in cultural economies. Two cases will be illustrated in order to examine the role of the cultural intermediaries in the industry-market as well as the transformation of the city space. The mediation starts to take its place as an rising concept in the music industry as in the other cultural industries, The network based structure of the cultural industries needs to conduct face to face/close relations in the local arena as well as in global. Music industry is one of those that have changed its scope from industry to business as a result of multi-mechanism that a cultural product must go through till it meets its consumer/audience/listener/fan. Multi-faced relations of music industry enable intermediary action to play not only role of the mediator, but also role of the intervener; thus, as the cultural intermediaries act as gatekeepers, taste makers, knowledge-brokers and so on. Similarly, certain urban regions which are usually located in the city center, up to specific values attained to them become much more vulnerable. And then gentrification starts. The cultural intermediaries functions in the process of providing these symbolic goods via creating new life-spaces such as `lofts, gourmet shops, entertainment venues`. Through the following lines, the transformation in Asmahmescit will be depicted in connection with the Pozitif case, which might be accepted as one of the pioneers of the gentrification processes in the region. KEY WORDS: Cultural industry, cultural economy, cultural intermediary, music industry, mediation, gentrification
Collections