Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosunda geleneksel Anadolu giysilerinin yorumlamaları ve Murathan Mungan`ın Mahmud ile Yezida oyununun kostümlerinin tasarlanması(2.CİLT)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET Çağdaş Türk Tiyatrosunun son 50 yılını incelediğimizde batılı anlamda bir tiyatro anlayışı olarak geliştiğini görmekteyiz. Tanzimat Dönemine kadar (1839-1876) Geleneksel Türk Tiyatrosu; Köy Seyirlik Oyunları ve Halk Tiyatrosu olarak ikiye ayrılmış, Tanzimat döneminde ise tiyatroya batı etkisinin yansımasıyla yerini konulu oyunlara bırakmıştır 1 839-1 876 döneminde, kültürel bakımdan tamamen batının etkisi altına girilmiş, dönemin önemli yazarları ve saray halkı batılılaşma olgusunu benimsemişlerdir. Sarayın bu tutumunun önemli yazarlar ve tiyatro adamları tarafından benimsenmesi Türk Halkının batı etkisine çok çabuk girmesini sağlamıştır. 1923 Cumhuriyet Döneminde çağdaşlık yolunda yapılan pek çok yenilik, tiyatroda da kendini göstermiş, böylece Türk Tiyatrosu gelişerek en verimli dönemlerini yaşamıştır. Geleneksel Türk Tiyatrosunun ise bugün hala pek çok oyunda izlerine rastlamaktayız. 1960'tan itibaren Geleneksel tiyatronun biçimleri köy konulu oyunlarda varlığını sürdürmüştür. Bu oyunlar farklı anlayışta sahneleme teknikleri ile birleştirilerek, köy konulu oyunların sahneleme biçimlerinde yeni arayışlara gidilmiştir. Bu yeni sahneleme biçimleri içerisinde Anadolu giysileri de yeni bir öz ve biçim yaratmak adına, geleneksel formların yoğunluğundan kurtarılarak, naif ve çağdaş biçimlerde yorumlanarak sahnelenmektedir. Dolayısıyla Geleneksel Türk Tiyatrosunun bugünkü Türk Tiyatrosuna ışık tuttuğunu söyleyebiliriz IV SUMMARY When last 50 years of the contemporary Turkish Theatre is taken into consideration, is likely that the progress was in parallel with the western type of concept of theatre. During the Administrative reforms (i.e., between 1839-1876) the Turkish Theatre might be classified into two group, namely, as Turkish Folk Theatre and Anatolian Rural Plays. In Reform era, however, the thematic plays were dominated under the effect of the western style. During the period between 1839-1876 underlined the complete western influnce in the cultural point of view, the phenomena of the westernization was highly adopted by both the outstanding Turkish authors and the members of the Ottoman Palace. Teh addaptation of the same attitude of the members of the Ottaman Palace by the outstanding Turkish authors and the theatre professionals resulted with the accelerated domination of the western understanding over Turkish people as whole. Most of the innovation accompished in Republican era after 1 923 for the sake of the civilization soon reflected to Theatre as wall and therefore, Turkish Theatre developed and attained to one of its glorious periods. We still observe the traces of the Traditional of Turkish Theatre today in many plays. Influencing the plays based on the `village theme` written as of 1960, the varieties of traditional theatre were combined in different staging techniques to search for the new approches to the plays that were based on village theme. Within such novel staging forms, The Anatolian garments are staged in the naive add contemporary approches by isolating their intensive traditional forms for the sake of creating new contexts and forms. Consequently, it could be stated that the Traditional Turkish Theatre puts its the light on the contemporary Turkish Theatre.
Collections