20. yüzyıl Fransız Trombon eserlerinin trombon edebiyatındaki yeri ve önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET Bir çalgının gelişiminde lutiye,besteci ve yorumcunun işlemi çok önemlidir.Enstrümanın gelişmesi çalgıcının günlük çalışmalarında daha iyi kaygısı sayesinde gelişir. Oradan yapımcıya, sonrada besteciye ulaşır.Besteci her zaman yeni kaynaklar kullanmaya yönelir.Bazen enstrüman deneysel uç noktalara yönlendirilmeye çalışılır.Bu yüzden birçok keşif ve yenilik geçmişte kaybolmuştur.Çok az bir kısmı bilimsel sahada yer almıştır. Trombon ise kromatik diziyi sağlayan mekanizması sayesinde tamamlanmış bir enstrümandır. Bu özelliği ile batı müzik tarihinde unutulmadan günümüze kadar gelmiştir. Maceralı hayatı meşhur ve anonim yorumcuların elinde hayat bulmuş, bestecilerin müzikleriyle süregelmiştir. Bu tezi hazırlarken de tüm bu gelişme sürecini göz önünde tutarak daha önce hiç ele alınmamış bir konu olan, 20.yüzyılda Fransa'da gelişen trombonu incelemek ve araştırmak istedim Trombon icracılarına yardımcı olabilecek bir kaynak olarak düşündüğüm bu çalışma, umarım yorumlamada da yardımcı bir çalışma olur. Anahtar kelimeler: Klasik, Fransa, trombon, tarihçe, 20.yüzyıl SUMMARY In development of an enstrument, the the infience of *luthier (the French word having the meaning of ;the one who produces or sells enstruments), the composer and the interpreter are very important. The development of the enstrument is parallel to the worry of `becoming better` of the player. Then, this worry and it's consequences reaches to the arranger, and then to the composer. The composer always aims to find new sources. Sometimes, the enstriimant is experimentally directed towards the extreme points; and as a consequence, many discoveries and novelty had been lost in the past, only a very small part of it can be found in scientific field. Trombone, having the mechanism which includes the chromatic series, is a complete d enstrument. Having this quality, in the history of the music of west, it has reached nowadays without being forgot. It's adventurous period has found life in the hands of famous and anonymous interpreters and has reached our time with the composer's musics. By preparing this thesis, I aimed to analyse the trombone which had developed in France in 20 century; this was a subject which was never analysed before. I also aimed this study to be a source for the trombone players in their works and I hope that it will be helpful in interpretation too. Key words: Classical, France, the trombone, the history, 20.th century.
Collections