Yapı elemanı olarak kullanılan tuğlanın sanat eserine dönüştürülmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET (YAPI ELEMANI OLARAK KULLANILAN TUĞLANIN SANAT ESERİNE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ) Tuğla, insanoğlu tarafından çok eski çağlardan beri bilinen ve kullanılan bir yapı malzemesidir. Tuğlanın basitliği içinde kullanıcıya sunduğu avantajlar, onu her çağın vazgeçilmez yapı malzemesi haline getirmiştir.. Bu avantajlarını estetik uygulamalarda da koruyan tuğla, tarih boyunca mimari süsleme ve dekorasyonda kullanılan anahtar birim olmuştur. 1980'lerden sonra tuğla endüstrisinin gelişimi ve sanat dünyasındaki değişimlerle bu çevrelerde önemi artmış, daha sonra çamur, pişmiş bloklar ve farklı modüller halinde seramik, heykel gibi sanat dallarında daha yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu yüksek lisans tez çalışmasında, tuğlanın yapı malzemesi olarak başladığı ve sanat eserine dönüştüğü bu süreç tarihsel, sanatsal, sosyal ve teknik açılardan incelenmiş, bu malzemeyle çalışan sanatçılar ve çalışmalarından örnekler sunulmuştur. Tuğlanın çağdaş sanatta kullanım özellikleri, sanata yaptığı katkılar ve sanatın tuğla endüstrisine yönelen talepleriyle bu sektörde şekillenen gelişim de irdelenmiştir. Bu kapsamda ilerleyen çalışmada, çağdaş sanatta tuğla kullanım türleri sınıflandırılmıştır. Sonuç olarak, tuğlanın, çağdaş sanat potasında klasik formundan çamura dönüşüp, karakterini kaybetmeden yeni formlara bürünerek nasıl eridiği örneklerle ortaya konulmaya çalışılmıştır. ANAHTAR KELİMELER: Tuğla, Tuğla Çamuru, Çağdaş Sanat, Modülerlik, Mimari Seramik. SUMMARY (TRANSFORMATION OF BRICK FROM A CONSTRUCTION MATERIAL TO A WORK OF ART) Brick has been the basic structural element that is known and being used by man since very old times. The advantages that brick offers to the user, makes it an unignorable construction material in all ages. Conservating these advantages also for aesthetic applications, brick has been the key unit used in architectural ornament and decoration. After 1980's, brick has gained more importance with the developments in industry and changes in artistic environment and was started to be used much more widely in art diciplines such as sculpture and ceramics as brick clay, fired blocks or different modules. In this master thesis' study, this transformation process of brick, starting as a construction material and ending up with a material of art, is investigated historically, artistically, socially and technically and examples of artists working with brick and their works are given. Also further investigation is made on the application properties of brick to contemporary art, its contribution to art and feedback of art as requests to brick industry. In this scope, a classification of brick applications in contemporary arts are made. As a result, the melting of brick in the pot of contemporary arts, loosing its initial form, transforming to brick clay and then gaining brand-new forms without loosing its original character, is tried to be figured out. KEY WORDS: Brick, Brick Clay, Contemporary Art, Modular, Architectural Ceramics.
Collections