Klarinetin müzik tarihi akışındaki gelişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
T.C MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ MÜZİK ANASANAT DALI ÜFLEMELİ VE VURMA ÇALGILAR PROGRAMI Tezi Hazırlayan :Elif Burcu KAMACI Tezin türü ve tarihi : Yüksek Lisans Tezi-Haziran 2004 Anahtar Kelimeler :Klarinet,Müzik tarihi,XVITLYüzyıl,Besteciler,Kamış ÖZET Klarinetin Müzik Tarihi Akışındaki Gelişimi Tahta kökenli nefesli çalgı olan, Afrika ağacından yapılmış ve flüt gövdesinden yaklaşık 4 milimetre daha dar bir gövdeye sahip klarinetin bireysel karakteri, `register`lerin kesişme yerlerindeki ton kalitelerinin keskin bir şekilde buluşmamalarında, rol oynamaktadır.KIarinet üst register özelliği için geliştirilmiş ve adını da buradan almıştır. Klarinet ömrünün ilk ellili yıllarında,iki enstrüman olarak varolmuştur.Sadece klasik dönemde birbirine tam olarak uyan ve akortlu bir enstrüman üretmek mümkün olmuştur.Barok klarinet,Haendel ve Vivaldi gibi önemli bestecilerce kullanılmış olmasına karşın, `chalumeau`nun repertuvarı daha geniş bir kapsamdadır. `1700lerin hemen öncesine dek müzikte,klarinet çeşitlerine dair iz bulunmamaktadır.Klarinet tarihi MÖ.3000 yılına dek uzanan tek kamışlılar ile başlarken,halk enstrümanlarının ve tulumların örnekleri MS. 1700 ve sonrasında görülmeye başlamıştır.İlk önceleri Mısır tarzı çift boru şeklinde olan `menıet`,daha sonraki medeniyetlerde ise `idioglot` kamışlar yer almaktadır. Yunan Aulos ve Sardunya Iaunneddas gibi.Bu gibi enstrümanlar resimsel olarak Orta Çağlardan günümüze kadar gelmiştir.Bilimsel incelemelerde hiçbir kamışlı enstrümana yer verilmediği belirtilmiştir.` Klarinetin başlangıç noktası,Johann Christoph Denner'dir.Blok flütler ile ilgili geliştirme yolları ararken,18.Yüzyılın başlarında `racket bassoon`u bulmuş ve en sonunda geliştirilmiş chalumeau'nu sunmuştur.Doppelmayr tarafından sağlanan bu bilgiler, Walther ve Majer ce de desteklenmiştir.Ayrıca tarihsel yazımlarda 1690 veya civarı ifade edilmekte ve daha erken bir örneğin Nurenberg'de olduğu gösterilmektedir. Elif Burcu KAMACI REPUBLIC OF TURKEY MİMAR SINAN FINE ARTS UNIVERSITY SOCIAL SCIENCES ENSTITUE MUSIC MAIN SCIENCE BRANCH WIND AND PERCUSSION INSTRUMENT PROGRAM Thesis Prepared By: E. Burcu Kamacı Thesis Type and Date: Postgradute- June 2004 Keywords: Clarinet, Music History, XVIIIth Century, Composers, Reed. ABSTRACT The Development of Clarinet in Music History The clarinet is made of African wood. It is a wind instrument with a body that is 4 mm narrower than flute. The tone quality of the clarinet is unvarying throuhgout the sound range and it is derived from the nonintersection of its `registers`. Clarinet has been developed for the clarity of its high tones, hence the given name. Its `upper register` is the main feature of the clarinet. The clarinet existed as two separate instruments in its first fifty years. Only from the classical period onward, it became possible to produce instruments that are tunable and befitting. Although Haendel and Vivaldi made use of the baroque clarinet, `chalumeau` has a wider range of repertoire. There are no traces of types of clarinet in music history before the 1700's. The history of the clarinet started from a single reed in BC 3000. Folk instruments and examples of bagpipes were seen in AD 1700 and onwards. Firstly, `memet` in the form of egyptian style double pipes, then in later civilizations `idioglot` reeds were found. Greek Aulos and Sardunya Iaunneddas can be shown as examples. These instruments survived from the Middle Ages to our day. It is indicated that there were no signs of reed instruments in scientific researches. Johann Christoph Denner began the turning point of the clarinet. While he was searching ways of improving block flutes, he discovered the `racket bassoon` and finally he presented the improved chalumeau. This information that is provided by Doppelmayr, is also approved by Walter and Majer. Also, in historical reports, the date around 1690 is stated and it is shown that an earlier example is located in Nurenberg. E. Burcu
Collections