Gelenek ve çağdaşlık bağlamında Cumhuriyet Dönemi Türk resmi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETOsmanlı mparatorluğu'nun güç ve toprak kaybetmeye başlaması,Avrupa ile yüzleşmeye başlamasının başlangıcını oluşturur. 18. yüzyılsonlarında başlayan Osmanlı Yenileşme hareketleri içinde Çağdaş Türkresmi, bugün geldiği noktaya kadar oldukça ?zor? bir süreçten geçti. Busürecin başlangıcı bir noktada tesadüflere dayanmaktaydı. Türkmodernleşmesinin temel niteliği olan devlet merkezli planlama anlayışındanresim de nasibini aldı. Çağdaş Türk Resmi de, eğitim, edebiyat, müzik,mimari vs.'de olduğu gibi devlet eliyle şekillendirildi.Cumhuriyet 1940'lara kadar Batı anlayış ve modelini alarak devrimlerinisürdürdü. Modernleşme sürecinde çağdaş Türk resmi baştan beri gelenekleproblemli bir ilişki kurdu. lk dönemler büyük oranda doğanın ve nesnelerintuvale aktarımıyla sınırlı resim sanatına, Avrupa merkezli akımlar vetartışmalar girmeye başladı. Böylece problem daha geniş bir alana yayıldı.1950'ler sonrasında ise Çağdaş Türk Resmi gelenekle her alanda birhesaplaşma içine girdi. Resim sanatının devlet eliyle temsil edilmeolanaklarının azaldığı oranda, bireysel arayışlar serpildi ve gelişti. Buarayışlar içinde önemli bir soruyu da ?gelenek?in Özgün Çağdaş TürkResminde kendisine nasıl bir temsil alanı bulacağında yatıyordu.Kısacası, asker ressamlarla başlayan Çağdaş Türk Resmi, başlangıçtaoldukça zorlu bir ?planlama? sürecinden geçirilmeye çalışıldı. Ancak kendinebulduğu oldukça ?dar özgür alanında? gelenekle iç hesaplaşmasını 1950'lersonrasında başlayabildi. Bu hesaplaşmanın bizi götüreceği yer konusundahenüz bir fikrimiz olmasa da, küreselleşme, kimlik, yerellik gibi kavramlarınbugün gerçek aydın ve sanatçılar sorumluluğu içerisinde sürdüğünüsöyleyebiliriz. SUMMARYThe Ottoman Empire?s weakening period in terms of power and land is thefundamental reason of the Empire?s facing the European reality. TheContemporary Turkish Drawing which had begun towards the end of 18thCentury within the Ottoman Reformation Movements has had a ?tough? processuntil the position it came today. Beginning of this process was in a way based oncoincidences. Drawing was also badly affected by the understanding of state-centered planning which had been the basic principle of Turkish ModernizationProcess. The Contemporary Turkish Drawing was also formed by Stateinitiatives as well as the educational system, literature, music and architectureand etc.The Republican System continued with its revolutions as applying theWestern Understanding and Model until 1940?s. Within the ModernizationProcess and from the very beginning, the Contemporary Turkish Drawing hadalways a problematic relation with traditions. While nature and objects had beenusually seen on artist?s canvas initially, some European-centered styles anddiscussions started afterwards. Thus the problem spread to a wider scale.Towards the end of 1950?s, the Contemporary Turkish Drawing had an argumentwith traditions in every area. When the art lost its power in terms of having beenexhibited by State?s facilities, individual researches and developments gainedpower. Within these researches and developments, the question arised how?traditions? would find an area of representing itself ?? in the ContemporaryDrawing Arts.Briefly, the very initials of Contemporary Turkish Drawing which had begunwith Military Artists were forced to struggle with a tough ?planning? process.However, the space that it had found for itself in a fairly ?narrow and free area?,the inner struggle of itself with traditions was hardly initiated towards the end of1950?s. Consequently, we can emphasize here that since we may have no ideaabout the point that this struggle takes us to, some concepts such.IVAs globalization, identity and localization are under the control andresponsibilities of today?s true intellectuals and artists.
Collections