Tekstil ve giysi ürünlerinde renk-işlev ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETGeniş bir kullanıcı kitlesine sahip olan tekstil tasarımı ürünlerinde renkyarattığı işlev açısından çok önemli bir faktördür. Renk cisim (pigment) ve ışıkolarak vardır, duyusal bir algılama olarak vardır. Rengin algılanması insanpsikolojisi ve fizyolojisi üzerinde çeşitli etkiler yaratabilir. Her renk farklı psikolojiketkiler uyandırır. Rengin anlamı kişiden kişiye değişebilir. Rengin görülüşü ışığıncinsi gibi dış koşullara bağlı olarak değişebilir.Tekstil ürünlerinin renklerinin nasıl göründüğü onu taşıyan tekstilmalzemesinin elyaf cinsi, yüzey dokusu gibi etmenlere de bağlıdır. Tekstilrenklerinin görünmesinde tekstil boyar maddelerinin yapılarından dolayı da açık-koyu, parlak-mat olarak görünümünün değişmesine sebep olabilir.Renklerin herkes için geçerli olmak üzere dikkat, uyarı, yasaklama,yönlendirme gibi sembolik işlevleri vardır.Renk giyimde, kişinin kendini değişik renklerle ifade etmesi ve içindebulunduğu toplumla olan ilişkisini belirlemesi açısından önemli bir faktördür. Renkbeğenisi her insanda farklıdır ve konuya uygunluğa, modaya, toplumsal yargılara,kültür düzeyine, yaş-cinsiyete ve alışkanlıklara göre değişir.İş giysileri ve üniformalarda rengin uyarıcı ve koruyucu işlev özelliklerindenfaydalanılır. Renk iç ve dış mekân tekstil ürünlerinde doğru kullanıldığında belirlibir atmosfer yaratıp, ürünün kullanışlılığını arttırır.Renk modasını branşlar arası endüstriyel üretimin, tüketicinin değişiklikgereksinimi, koordineli ve zamanlanmış fuarlar, toplumun ve modanın renk dilinianlatım amacı olarak kullanması oluşturur.Renkler folklorun da ana elemanlarındandır, her toplumun farklı birdüşünce yapısı ve renk tercihi var olduğundan renk farklılıkları ve tercihlerikültürden kültüre değişikli gösterir. SUMMARYBecause of its functionality, colour is a very important element in textileproducts, which have a wide range of consumers. Colour exists as a pigment,light and an emotional sense. The perception of colour may cause various effectson human psychology and physiology. Each colour has different influences ondifferent people. The appearance of colour depends on different circumstanceslike the type of light.The aspects of textile products consist in the factors like the type of fiberand the texture. Textile dyes can change the looks of the products and can makethem look matt-bright or dark-light.The colour has some symbolical functions such as caution, warning,prohibition and guiding.In apparels, colour is a very considerable element for people to expressthemselves in the society. The taste of colour is different for everyone and itdepends on the fashion, social judgments, levels of culture, age-sex and habits.The warning and protective functions of colour are used for their beneficialfeatures in uniforms and work-clothing. In textile products which are used ininteriors and outdoors, it is important using them properly in order to create anatmosphere and increase the practicability of the products.The fashion of colour consists of multi-disciplinary industrialmanufacturing, coordinated fairs, the changing requirements of the consumersand both the society and the fashion?s usage of colour as an aim of expression.Colours are also the main components of the folklore. Every communityhas its individual considerations and colour preferences; so that colour variationsand selections alters from culture to culture.
Collections