Tarihsel, toplumsal, ekonomik ve yasal perspektifte klasik müzikte kurumsallaşma ve Türkiye örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
vÖZETBu çalışma tarihsel ve toplumsal olguların, hukuk ve ekonomide yaşanandeğişimlerle birlikte klasik müziğin kurumsallaşması üzerindeki etkilerini analiz etmeyiamaçlamaktadır. Çalışma yedi ana bölümden meydana gelmektedir.İkinci bölümde müzik yapıtlarına ait üretim ve tüketim süreci incelenerek,müzik pazarında ?değer? kavramı etrafında arz ve talep ilişkileri açıklanmayaçalışılmıştır. Üçüncü bölümde sanat ve müziğin kendine özgü pazar yapısı içindekurumsallaşması tarihsel boyutuyla detaylı olarak inceleme kapsamına alınmıştır.Sarayın koruyuculuğunda kurumsallaşan müziğin gelişimi, bu gelişimin sanayidevrimiyle şekillenişi, burjuva etkinliklerinin artışı, konser dernekleri ve operadayaşanan kurumsallaşma süreci günümüz kurumlarını da kapsayacak bir şekilde elealınmıştır. Dördüncü bölümde Türkiye'de klasik müzik alanında yaşanan gelişimlerin,sanayileşmesini daha önce tamamlayan Batı'ya göre temel farklılıkları tarihsel,kültürel ve ekonomik boyutlarıyla incelenmeye çalışılmıştır. Beşinci bölümde isepiyasa ekonomisinin temel koşulu olan hukuk düzeni konu alınarak telif hakkınınülkemizde ve dünyadaki tarihsel gelişimine değinilmektedir. Çalışmanın altıncıbölümü klasik müzik alanında görülen destek ve yardım (sponsorluk) modellerininayrıntılı bir şekilde incelenmesine ayrılmıştır. Yedinci bölümde uluslararası bir örnekolarak İstanbul Kültür Sanat Vakfı'nın düzenlediği İstanbul Müzik Festivali mercekaltına alınarak, çalışmanın alanıyla ilgili bir örnek model incelemesi yapılmayaçalışılmıştır. Genel olarak çalışma, klasik müzik etkinliklerine, üretim ve tüketimilişkilerine geniş bir perspektifte bakarak, bu alanda çeşitli öneriler getirmeyiamaçlamaktadır.ANAHTAR KELİMELER: Klasik Müzik, Ekonomi, Kurumsallaşma, Fikri Mülkiyet,Sponsorluk viOVERVIEWThis study aims at analyzing the effects of the social and historical issues onthe institutionalization of the classical music, together with the changes in theeconomy and the law.It consists of seven main chapters. The second chapter explains the relationbetween the supply and demand issues, in respect to the concept of ?value? in themusic market, with a view to the process of production and consumption of musicalworks. The third chapter of the study presents a detailed examination of theinstitutionalization of the art and music in their specific market structures from ahistorical perspective. The evolution of music performance which has beeninstitutionalized in the court, the modification, brought by the emergence of theindustry revolution, the increase of the bourgeois activities, the foundation ofphilharmonic societies and the institutionalization processes in the opera has beenreviewed, covering the institutions of today as well. The fourth chapter is designed toexplore the difference between the evolution of the classical music in Turkey and inthe Western World where the process of industrialization has been completed beforeTurkey, with a focus on historical, cultural and economical aspects. The fifth chapterdiscusses the legal issues, as the main characteristics of the market economy andthe evolution of intellectual property rights locally and abroad. The sixth chapter ofthe study deals with the aspects of the incentive (sponsorship) models in the field ofclassical music, in detail. The seventh chapter examines the International IstanbulMusic Festival, as an example of such a sponsorship model which is organized bythe Istanbul Culture and Arts Foundation. In overview, this study approaches to theissues concerning the processes of production and consumption of the classicalmusic in a broad perspective and attempts to introduce relevant suggestions.KEYWORDS: Classical Music, Economy, Institutionalization, Intellectual Property,Sponsorship
Collections