Experiments on supply chain contracting: Effects of contract type and relationship length
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde, tedarik zincirlerinde sözleşmeler konusunda gerçek insanlarla karar verme deneyleri gerçekleştirdik. Üreticinin sözleşmeyi önerdiği, perakendecinin de ?gazeteci çocuk? problemi ile karşı karşıya kaldığı bir üretici-perakendeci tedarik zincirini ele aldık. Kuramsal tahminlerin aksine, ?satılmayan malların geri alımı üzerinden sözleşme? ile ?toptan satış fiyatı üzerinden sözleşme? `nin deneysel performanslarının farklı olmadığını bulduk. Geri alım sözleşmesinin, perakendecinin stok miktarını arttırarak toplam karı yükseltme beklentisini karşılayamadığını gözlemledik. Üreticilerin perakendecilere beklenenden daha karlı geri alım sözleşmeleri önermesi sonucu perakendeci karı artarken üretici karı beklenenden ciddi derecede daha düşük gerçekleşti. Toptan satış fiyatı üzerinden sözleşme ise, perakendecilerin fazla mal stoklaması sonucu beklenenden daha yüksek perakendeci ve tedarik zinciri karına yol açtı. Bir diğer önemli sonuç ise beklentilerin aksine, üretici-perakendeci ilişkisinin kısa vadeli olduğu deneylerde, uzun vadeli deneylere göre daha yüksek tedarik zinciri karı elde edilmesi oldu. Son olarak, deneklerin zamanla daha iyi kararlar vermeyi öğrendiklerine ve literatürde bahsedilen karar sezgisellerini kullandıklarına yönelik destek bulamadık. In this thesis, we conduct experiments with human decision makers on supply chain contracting. We consider a manufacturer-retailer supply chain where the manufacturer sets contract parameters and the retailer faces the newsvendor problem. Contrary to theoretical predictions, we find the experimental performance of the wholesale price contract and the buyback contract to be close to each other. The buyback contract fails to fulfill its promise of inducing high order quantities leading to higher supply chain profits. The manufacturers offer more profitable buyback contracts to retailers, and as a result, the retailers make higher profit and the manufacturers make lower profit than predicted. On the contrary, the simple wholesale price contract resulted in higher retailer and total supply chain profits than predicted, thanks to the overstocking bias of the retailers. Another surprising observation is that experiments with short-run interaction between the manufacturer-retailer pairs resulted in higher profit than the experiments with long-run interaction. Finally, we did not find consistent evidence to support the existence of learning-by-doing, and of certain decision heuristics mentioned in literature.
Collections