Özgül Öğrenme Güçlüğünde Emosyon Tanımanın Değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Özgül Öğrenme Bozukluğu (ÖÖB), çocukluk çağının oldukça sık görülen psikiyatrik bozukluklarından biridir. Bu çocuklarda akademik becerilerdeki sorunlar yanında sosyal becerilerde güçlükler de sıklıkla görülmektedir. Sosyal kognisyon ve nörogelişimsel bozukluklar ilişkisi son yıllarda artan sıklıkla araştırılmaktadır. Sosyal kognisyon, karşısındakinin duygusunu, niyetini, düşüncesini anlama ve sözel olmayan ipuçlarını yorumlamayı içermektedir. Bu yetilerdeki eksiklikler kişinin sosyal durumları algılamasında ve yorumlamasında sorunlara yol açarak çeşitli sosyal sorunlara neden olabilmektedir. Çalışmadaki amacımız ÖÖB tanılı çocukların, sosyal kognisyonun önemli bir kısmı olan karşıdakinin duygusunu anlayabilme becerilerinin incelenmesidir. Yöntem: 6-14 yaş arasındaki ÖÖB ve DEHB tanılı hastalar ve sağlıklı çocuklar çalışmaya dahil edilmiştir. Bir tanılama görüşmesi olan K-SADS yapılmış, ek psikiyatrik tanılar dışlanmıştır. Sosyodemografik veri formu ebeveynler tarafından doldurulmuştur. Katılımcılara Gözlerden Zihin Okuma Testi (GZOT)) uygulanmıştır. Bulgular: Çalışmamızda 3 gruptaki sosyodemografik veriler arasında anlamlı fark saptanmamıştır. GZOT toplama puanlarına göre yapılan karşılaştırmada ÖÖB ve DEHB grupları arasında anlamlı fark görülmemekle birlikte her iki grup da sağlıklı kontrollerden istatistiksel anlamda belirgin düşük skorlar sahiptir. Okumayı öğrenme zamanı ile GZOT skorlarının ters korelasyona sahip olduğu görülmüştür. Sonuç: Araştırmamızda, literatürde yeterli veri görmediğimiz bir alan olan sosyal kognisyon ve ÖÖB ilişkisini yüzden duygu tanıma yetisi üzerinden inceledik. Bu bağlamda ÖÖB tanılı çocukların, sıklıkla komorbid görülerek tabloyu anlamayı güçleştirebilen DEHB tanısından bağımsız olarak da karşısındakinin yüzünden duygusunu anlama konusunda zorlandıkları görüldü. ÖÖB tanısı almış olan çocukların yaşadıkları sosyal sorunların bir kısmının da sosyal kognisyon zorlukları kaynaklı olabileceği ve tedavileri esnasında bu gözle de yaklaşmanın sağlıklı bir bakış açısı olabileceği düşünülmektedir. Objective: Specific Learning Disorder (SLD) is one of the most common psychiatric disorders of childhood. In these children, besides the problems in academic skills, difficulties in social skills are also frequently observed. The relationship between social cognition and neurodevelopmental disorders has been investigated with increasing frequency in recent years. Deficiencies in these abilities can cause problems in the perception and interpretation of the social situations of the person and cause various social problems. Our aim in the study is to examine the skills of children diagnosed with SLD to understand the emotion of the other person, which is an important part of social cognition.Method: Patients diagnosed with SLD, ADHD and healthy children were included in the study. K-SADS was applied and additional psychiatric diagnoses were excluded. Reading Mind in the Eyes Test (RMET) was applied to the participants.Results: In our study, we found significant difference in the scores of RMET between SLD group and controls. Likewise, the ADHD group performed worse than the controls. In addition, reading learning time and RMET scores were found to be related.Conclusion: In our study, we examined the relationship between SLD and emotion recognition, which is a field in which we do not see sufficient data in the literature. In this context, it is thought that some of the social problems experienced by children with SLD may be due to social cognition difficulties and approaching this eye during their treatment may be a healthy perspective.
Collections