İbrahim Çallı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`İbrahim Çallı` başlıklı tez çalışmasında, geç Osmanlı erken Cumhuriyet dönemine damgasını vuran ressam İbrahim Çallı'nın (1882-1960) hayatı ve yapıtlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Mensup olduğu 1914 Kuşağı'nın en renkli karakteri olan Çallı'nın sanat ve meslek hayatının az bilinen noktalarını aydınlatmak hedeflenmiştir.İbrahim Çallı'nın hayatını ve yapıtlarını konu alan diğer çalışmalardan farklı olarak 1915 yılında İbrahim Çallı'nın katıldığı Çanakkale Gezisi ele alınmış, sanatçının 1918 yılında İzmir'de gerçekleştirdiği üretimlerin izi sürülmüş, Ukrayna asıllı Rus ressam Aleksis Griçenko ile tanıştığı, sanatından etkilendiği 1920-1921 yılları mercek altına alınmıştır. İbrahim Çallı'nın Güzel Sanatlar Akademisi'ndeki meslek hayatı, sanatçının öğrencileri ve dönemin diğer tanıklarının beyanatlarına başvurularak tekrar gözden geçirilip değerlendirilmiştir. İbrahim Çallı'nın meseni, yakın ahbabı Salâh Cimcoz'un sanat koleksiyonu, sanat koleksiyonundaki Çallı yapıtları tek tek incelenmiş, Cimcoz'un 1930'lu yıllarda sanatçıya verdiği destek aydınlatılmıştır. Çallı ve Cimcoz'un emekleriyle gerçekleşen yurtdışı sergi gezileri, Cimcoz'un kültürel diplomasi alanındaki hizmetleri bu çalışmanın kapsamına alınmıştır.Çallı yeniliklere açık bir sanatçı bir hoca olmuştur. Kuşağının en cesur, yeniliklere en açık üyesi olarak karşımıza çıkar. Çallı ülkemizde ressamlığın saygın bir meslek olarak kabul görmesinde önemli bir rol oynamış, gençleri resim sanatına özendirmiş, Cumhuriyet Kuşağı sanatçılarının yetişmelerinde büyük emeği geçmiştir.Anahtar Kelimeler: Güzel Sanatlar Akademisi, İbrahim Çallı, Aleksis Griçenko (Alexis Gritchenko), Salâh Cimcoz, 1914 Kuşağı, Çallı Kuşağı, Kültürel diplomasi. The thesis titled `İbrahim Çallı` aims to analyze the life and works of the foremost painter of the late Ottoman early republican era, İbrahim Çallı (1882-1960). The main objective of the work is to shed light on lesser known chapters of Çallı's life, the most vibrant character of the so-called 1914 Generation.Unlike the previous books and sources written on Çallı, this thesis covers Çallı's trip to the Gallipoli peninsula during World War I (1915), traces Çallı's works painted in İzmir in 1918 and examines Çallı's interactions with Ukrainian born Russian artist Alexis Gritchenko during 1920-1921. Çallı's career at the Academy is re-evaluated through the remarks of his pupils and other observers of the period. In addition, the support of Salâh Cimcoz, the main patron of Çallı during the 1930s is examined through Çallı's works in the Cimcoz art collection. Overseas art exhibitions resulting from Çallı and Cimcoz's combined efforts, as well as Cimcoz's contributions to Turkey's cultural diplomacy during this era, are also covered in the thesis.Çallı has been a progressive artist and an educator, and he is regarded as one of the most courageous and open-minded members of the 1914 Generation. He has played a major role in bringing the Turkish public to accept the profession of painter to be a reputable one, has encouraged younger generations to choose this career, and has been instrumental in the development of art in the Turkish republican era.
Collections