Çağdaş türk bestecilerinden Cenan Akın`ın önemi ve koro müziğine katkıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde Cumhuriyet sonrasında Atatürk'ün Milli Kültür Politikaları doğrultusunda ulusal kimliğe bürünen çoksesli müzik çalışmaları sonucunda başta Türk Beşleri olmak üzere sonraki kuşak bestecileri evrensel yapıda eserler vermişlerdir. Bu bestecilerden birisi de, çoksesli Türk müziği repertuvarının gelişmesine ve çoksesli müziğin ülkemizde yaygınlaşmasına önemli katkıları bulunan, yüzlerce eser yaratarak ülkemizde Milli Kültür doğrultusunda eğitim müziğinin yaratılmasının öncüsü olmuş üçüncü kuşak bestecilerimizden Cenan Akın'dır.Özgün müzik dilinin kaynağını geleneksel ritim ve halk müziği ezgilerinden alan Akın, yerelden evrensele ulaşmak amacıyla önemli çabalar sarfetmiş bir bestecidir. Müziğin topluma ulaşmasının en etkin yolunun şarkılar yoluyla olacağı düşüncesiyle, eserlerinin büyük çoğunluğu özellikle ses müziği alanındaki koro müziği ve vokal müzik eserlerinden oluşmaktadır. Türk eğitim müziğinin gelişmesinde öncülük yapan Akın, çoksesli müziğin yaygınlaşması için eğitim aşamasının önemine ve bunun ilk adımı olarak okul koroları kurulması gerektiğine inanarak, çocuk ve gençlik koroları için yüzlerce şarkı bestelemiştir. Çoksesli Türk müzik repertuvarına kazandırmış olduğu değerli eserlerle resmi ve özel kurumların çeşitli dallarda açtığı müzik yarışmalarında birçok ödül almıştır.Bu çalışmada çoksesli Ulusal Müziğimizin inşasında özellikle ses müziği alanında eserler vererek hizmet etmiş olan Cenan Akın'ın hayatı, besteciliği, eğiticiliği, koro şefliği, sanat anlayışı ve eserleri incelenerek, Cumhuriyet dönemi çoksesli Türk müzik tarihindeki yeri ve önemi belirtilmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda besteci hakkında geniş bir kaynak oluşturmak ve ses müziği alanında bundan sonra yapılacak olan çalışmalara ışık tutmak amaçlanmıştır.ANAHTAR KELİMELER: Cenan Akın, ses müziği, koro müziği, çocuk korosu, gençlik korosu. Post generation composers, mainly the Turkish Five, made universal masterpieces, following the Republic Era in our country as the result of polyphonic musical studies which were nationally identified according to Atatürk's National Cultural Policies. Cenan Akın is one of the third-generation composers who contributed in the development of polyphonic Turkish music repertoire and popularising polyphonic music in our country, he pioneered the composition of educational music in accordance with the National Culture.Akın is a composer who struggled to reach from local to universal and his unique music language derives from the traditional rhythm and folk music melodies. Most of his masterpieces consist of choir music and vocal music masterpieces especially on voice music field at the thought that the most effective way of reaching the society is by songs. Akın, who prioritized the development of Turkish education music, composed hundreds of songs for children and youth choirs in order to popularize polyphonic music by believing that education stage is important and the first step is to form school choirs. He received many awards from competitions of official and private institutions on many fields with his valuable masterpieces of polyphonic Turkish music repertoire.In this study, by examining the life, composition, teaching, choral conducting, art intellect and masterpieces of Cenan Akın, who served in the building of polyphonic National Music especially by producing on the field of voice music, his status and importance on the polyphonic Turkish Music in the Republic Era is pointed out. At the same time, it is aimed to form a wide source about the composer to enlighten the post-studies on voice music.KEYWORDS: Cenan Akın, voice music, choir music, children choir, youth choir.
Collections