Duygu ahrazlığı (Aleksitimi) yaşayan üniversite öğrencilerinin duygu ifadeleri ve spontanlıkları üzerine psikodramanın etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma aleksitimik belirtiler gösteren üniversite öğrencileri ile yapılan psikodrama grup psikterapisinin bu belirtileri azaltmada ve duyguları tanıma, ifade etme ve spontanlık düzeyini artırmadaki etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 yılı döneminde İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören öğrencilerden oluşmuştur. Araştırma grubu olarak, birinci sınıfta okuyan 10 Deney 10 Kontrol grubu olmak üzere 20 öğrenci seçilmiştir.Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için öğrencilere Güleç ve arkadaşları (2009) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ), Kuzucu (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış Duyguları İfade Etme Ölçeği (DİEÖ) ve Kipper ve Shemer'in (2007) revize ettiği Spontanlık Değerlendirme Ölçeği (SDÖ) kullanılmıştır. SDÖ Türkçe uyarlaması yapılmamış bir ölçek olduğu için araştırma kapsamında ölçeğin Türkçe uyarlaması ve geçerlik güvenirlik çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Deney ve Kontrol grupları için İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi birinci sınıfta okuyan 290 öğrenciye TAÖ, DİEÖ ve SDÖ uygulanmıştır. Aleksitimik düzeyi yüksek olan öğrenciler belirlenerek Deney ve Kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney grubundaki öğrenciler ile 10 hafta boyunca psikodrama oturumları yapılmış, Kontrol grubuna ise herhangi bir destek verilmemiştir. Veriler SPSS WINDOWS 21.0 programıyla analiz edilmiştir. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenen araştırmanın modeli ön test son test kontrol gruplu deneysel desendir.Yapılan araştırma sonucunda aleksitimi belirtileri gösteren öğrencilerin aleksitimi düzeylerinin düşmesinde psikodramanın etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda psikodrama, öğrencilerin duygularını ifade etme becerileri ve spontanlık düzeylerini artırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Aleksitimi, Psikodrama, Spontanlık, Duygu İfade Etme, Spontanlık Değerlendirme Ölçeği This study is carried out to analyze the effects of psychodrama with psychodrama exercises and group therapy to decrease alexithymic symptoms and increase the level of emotional recognition, expression and spontaneity of university students who suffer from alexithymia. The study group is formed from university students in İstanbul University Hasan Ali Yücel Faculty of Education in 2017-2018 academic year. 20 freshmen are selected and equally divided into experimental and control groups.To conduct the necessary research, Toronto Alexithymia Scale (TAS) (adapted to Turkish by Güleç et al. (2009), Emotional Expression Questionnaire (EEQ) (adapted to Turkish by Kuzucu (2011) and Revised Spontaneity Assessment Inventory (SAI-R) (developed by Kipper and Hundal (2005), revised by Shemer (2007) were used. SAI-R was not adapted to Turkish. Therefore, within this study, the adaptation to Turkish and validity-reliability checks of the scale are also performed. To construct the experimental and control groups TAS, EEQ and SAI-R are applied to 290 freshman students at Hasan Ali Yücel Faculty of Education. The subjects whose alexithymic levels are detected as high are selected into these groups, also considering the gender balance. The students in experimental group are given psychodrama sessions for 10 weeks. The control group did not get any such support. The analysis of the data collected is done with SPSS Windows 21.0 software package. The level of significance is 0.5. Control group pretest posttest experimental design is used. The experimental results show that psychodrama group therapy is effective in decreasing the alexityhmia levels of the university students who suffer from it. It also has increased the emotional expression and spontaneity levels. The results are compared to the related research in alexithymia, emotional expression and spontaneity. Keywords: Alexithymia, Pyschodrama, Spontaneity, Emotional Expression, Spontaneity Assessment Inventory
Collections