İkinci yeni şiirinin toplumsal koşulları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1950'li yılların ikinci yarısında görünür olan İkinci Yeni şiiri, Modern Türk Şiirinin en önemli atılımlarından birisidir. İkinci Yeni şiirinin toplumsal koşullarının soruşturulduğu bu tez çalışmasında İkinci Yeni şiirini yaratan sosyal, siyasal, edebi, kültürel etmenler kendi özgül koşullar ve tarihselliği çerçevesinde açıklığa taşınmaya ve tartışılmaya çalışılacaktır. Her edebi oluşumda izleri sürülebileceği gibi İkinci Yeni de belirli bir sosyal örüntüler bütünün içerisinde ve etkisi altında oluşmuştur. Bu çalışma kendine İkinci Yeni şiirini yaratan özgül koşul ve imkânları açıklığa taşımayı hedef edinmektedir.İkinci Yeni'nin öncelikle belirli bir manifestodan, sözleşmeden hareketle ortaya çıkmaması, şiir öncesi bir programa sahip olmayışı; aksine şairlerinin kendi aralarındaki ayrılıklarını, farklılıklarını derinleştirerek sürdüren bir yapıya sahip olması diğer yandan ise şairlerinin birbirlerinden farklı sosyal ve düşünsel arka planlara sahip olması her şairinin kendi tekilliğinde, tekillik merkezli bir şiir okumasını gerekli kılmıştır. Bu çalışma İkinci Yeni'nin yapısal problemine ilişkin soruyu da merkeze olarak onu bir edebi cemaat olarak okumuş, İkinci Yeni'yi kendisinden önceki ve çağdaşı Türkçe şiirin diğer verimleriyle ilişkileri bakımından incelemiş, İkinci Yeni'nin modernist karakterini gelenek, batı şiiri, anlam, anlamsızlık ve modernizm bağlamında soruşturmuş, bu okumaların neticesinde İkinci Yeni'yi Türk Modernleşmesi bağlamında değerlendirmiştir. İkinci Yeni'nin Türkiye'nin kendi yaşadığı tarihsel tecrübe ve bunun edebiyattaki tezahürleri bağlamında onu mümkün kılan koşullar, bu alanı kat eden hali hazırdaki çalışmalar da tartışılarak sürdürülmüştür.İkinci Yeni şiirinin maddi koşullarının belirlenmeye çalışıldığı bu çalışmanın İkinci Yeni şiirini daha iyi anlamlandırma ve onu doğru bir biçimde değerlendirmede katkı sağlayacağı umulmaktadır. Second New Poetry appeared in the second half of the 1950s was one of the most important breakthroughs of Modern Turkish Poetry. Social, political, literary and cultural factors that created the Second New poetry were tried to be clarified and discussed within the framework of their specific conditions and historicity through this thesis study. As can be seen in every literary movement, Second New is also formed within a certain social pattern and under its influence. This study aims to clarify the specific conditions and possibilities that create the Second New poem. The Second New does not have a pre-poetry program which has not emerged from a particular manifest or contract. The Second New Poetry has a structure that discusses the diversity of the poets themselves. The poets' having different social and intellectual backgrounds made it necessary for every poet to read a singularity-centered poem in his singularity. This study also read the question of the structural problem of the Second NewPoetry as the center as a literary community and examined the Second New as its relation with its previous and contemporary Turkish poetry's other yields. This study examined the modernist features of the Second New poem in the context of tradition, western poetry, meaning, meaninglessness and modernism, and as a result of these readings, these evaluated the Second New in the context of Turkish Modernization.It is thought that this study, which tries to determine the conditions that created the Second New Poetry, will contribute to better understanding and correctly evaluating the Second New poetry.
Collections