Koklear implant kullanan çocuklarda kısa süreli bellek çalışma belleği ve bilgi işlemleme hızı ile okumayı anlama becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Literatürde, implant kullanan çocuklarda bilişsel işlevlerin okuma becerilerindeki rolünüaraştıran çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. İmplant kullanan çocuklarınbilişsel becerilerini değerlendirmek ve bu becerilerin okuma becerileri üzerinde nasıl biretkisi olduğunu araştırmak önemlidir. Çalışmamızda, implant kullanıcısı ilkokul 3. ve 4.sınıf öğrencilerinin bilişsel becerileri (kısa süreli bellek, çalışma belleği ve işlemlemehızı) değerlendirilmiş ve bu becerilerin okuduğunu anlama ile ilişkisini incelenmiştir.Çalışmaya ortalama yaşları 112,69 (Ss=7,42) ay olan koklear implant kullanıcısı 13 veortalama yaşları 109,46 (Ss=7,27) ay olan normal işiten 13 çocuk dahil edilmiştir.Çocukların çalışma belleği ve kısa süreli bellek ölçümlerinde Wechsler Çocuklar İçinZekâ Ölçeği- Geliştirilmiş Formudaki (WÇZÖ-R) ters ve düz sayı dizileri, bilgiişlemleme hızları ölçümlerinde Stroop Testi'nin renk adlarını söyleme görevikullanılmıştır. Çocukların dil değerlendirmeleri WÇZÖ-R sözcük dağarcığı görevi veokuduğunu anlamaları Okuduğunu Anlama Seti ile değerlendirilmiştir. Çalışmadan eldeedilen sonuçlara göre, iki grup arasında tüm bilişsel becerilerde (çalışma belleği, kısasüreli bellek ve bilgi işlemleme hızı) ve okuduğunu anlamada istatistiksel olarak anlamlıfark bulunmaktadır. Ayrıca, normal işiten grupta tüm değişkenler ve okuduğunu anlamabecerileri arasında anlamlı bir ilişki gözlenirken koklear implantlı grupta okuma ileanlamlı ilişki gösteren tek değişkenin sözcük dağarcığı olduğu görülmektedir.Çalışmamızın sonuçları koklear implantlı çocukların hem bilişsel (kısa süreli bellek,çalışma belleği, bilgi işlemleme hızı), dilsel becerilerinin hem de okuma becerilerininnormal işitmeye sahip akranlarının gerisinde olduğunu göstermektedir. Yineçalışmamızda koklear implantlı çocuklarla normal işitmeye sahip akranlarınınokuduğunu anlamaları ile farklı becerilerin ilişkili olduğu görülmektedir. According to the literature, there are very limited studies which asses the role of cognitivefuncitons in reading skills of children with cochlear implants. It is important to evaluatethe cognitive skills of children with cochlear implants and furthermore to explore theeffects of cognitive skills on the reading skills. In this study the cognitive skills (shortterm memory, working memory and processing speed) of 3rd and 4th grade primaryschool students with cochlear implants are evaluated and the correlation between theseskills and reading comprehension are examined. The study included 13 children withnormal hearing who had a mean age of 112,69 months (Ss = 7,42 months), and 13 patientswho have a cochlear implant with a mean age of 109,49 months (Ss = 7,27 months). Inorder to measure the short-term and working memories of the participating children, theDigit Span Test with digits forward and backward of the Wechsler Intelligence ScaleRevised Form (WISC-R) was used. To measure the information processing speed, thetask of Colour Names of the Stroop Test was used. The language assessments of thechildren were evaluated with the WISC-R vocabulary subtest and their readingcomprehension was analyzed with the Reading Comprehension Test. According to theresults obtained from the study, there is a statistically significant difference between thetwo groups of children in understanding all cognitive skills (working memory, short-termmemory and information processing speed) and reading comprehension. Furthermore, itis found that there is a significant correlation between all variables and readingcomprehension skills in the normal hearing group. However, the only variable thatshowed a significant correlation with reading comprehension in the group with cochlearimplants is their vocabulary. The results of this study indicate that children with cochlearimplants are behind their peers with normal hearing in cognitive skills (short-termmemory, working memory, and information processing speed), as well as in linguisticskills and reading skills. In this study, it is also revealed that differents skills werecorrelated with the reading comprehension of children with cochlear implants and theirnormal hearing peers.
Collections