Sincan özerk bölgesinin güncel eğitim profiline ilişkin bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı; Çin'e bağlı Sincan Özerk Bölgesi'nin güncel eğitim profilini belirlemektir. Betimsel-nitel desende yapılan araştırmada genel amaca bağlı olarak kuramsal amaç, eğitim programı, öğretmen, öğrenci ve öğrenme çevresi doküman incelemesiyle elde edilen literatür desteği ve Türkiye'de eğitim gören Sincanlı öğrencilerin Sincan Özerk Bölge Eğitim Durumuyla ilgili sesli kayıt görüşleri ışığında irdelenmiştir.Araştırmada öncelikle alan yazın taraması yapılarak Çin Halk Cumhuriyeti, sosyalist eğitim anlayışı ve Sincan Özerk Bölgesi'nin kuramsal ve tarihsel boyutları temellendirilmiştir. Betimsel-nitel bir araştırma olan bu çalışmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin çeşitlendirilmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada doküman incelemesi için Çin Halk Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı ve Sincan Özerk Bölgesi Milli Eğitim Bölümü Başkanlığı'nın resmi rapor, açıklama ve yayınlarından, YÖK Tez'e, Google Scholar'a yüklenmiş olan makale ve tezlerden yararlanılmıştır. Öğrenci görüşleri için 2018-2019 yılında Türkiye'de yükseköğrenim gören Sincanlı 30 öğrencinin görüşlerine müracaat edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmada Sincan Özerk Bölge'nin Çin'in uyguladığı sosyalist eğitim sistemini benimsendiği, Uygurların eğitiminde `azınlıkların eğitimi` bakışının benimsendiği tespit edilmiştir. Eğitim sisteminin ve iradi yapının ademi merkeziyetçi yapıda olduğu, başlangıçta eğitimde fırsat eşitliği, anadilde eğitim ve etnik yapıların eğitim ihtiyaçlarının gözetildiği fakat zamanla siyasi baskıların artması sonucunda Çince eğitim, Uygurlara yönelik engelleme ve yok saymanın artırıldığı, bu nedenle Uygurların yurt dışında eğitim arayışına yöneldiği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Sincan-Uygur Özerk Bölgesi, Çin Halk Cumhuriyeti The general purpose of this research; To determine the current education profile of Xinjiang Autonomous Region of China. Descriptive-qualitative in research in the pattern depending on the overall objective theoretical objectives, curriculum, teachers, students and the learning environment document literatures support obtained by the examination and Xinjiang incoming students for training from Xinjiang Autonomous Region to Turkey with information was discussed obtained the views on the situation.In the research, first of all, the literature of the People's Republic of China, socialist education concept and the theoretical and historical dimensions of Xinjiang were based. In this study which is a descriptive-qualitative research, document analysis technique is used. In order to diversify the data, semi-structured interview technique was used. In the study, the articles and theses that were uploaded to the Council of Higher Education of the Republic of China, explanations and publications of the Departman of Xinjiang have been used. In this study, has been taken 30 students opinions, who come from Xinjiang to Turkey and studying at the university's between 2018-2019 year. The students opinions were analyzed with descriptive analysis technique.In the study, it has been determined that Xinjiang Autonomous Region has adopted the socialist education system implemented by China and Uyghurs have been educated as a minority. It has been determined that in the education center in Xinjiang, equality of opportunity, education in the mother tongue and the ethnical structures were taken into consideration in education, but because of the increase in political pressures, Chinese education, the prevention and ignoring attitudes towards Uighurs increased. For this reason, it has been determined that Uighurs are interested in studying abroad.Keywords: Xinjiang-UighurAutonomous Region of China, The Peoples's Republic of China
Collections