Yetişkinlerde zenofobi, empati düzeyi ve Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine dahil edilmelerine ilişkin algılar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada yetişkinlerin zenofobi ve empati düzeyleri ile Suriyeli mülteci çocukların Türk eğitim sistemine dahil edilmesine ilişkin algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmaya 18-52 yaş aralığında, 226 kadın ve 210 erkek olmak üzere toplam 436 kişi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Zenofobi Ölçeği, Temel Empati Ölçeği ve Kişisel Bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi, Bağımsız Grup t Testi, İkili (Binary) Regresyon Analizi, Tek Boyutlu Varyans Analizi (ANOVA), Kruskall Wallis H Testi, Mann Whitney U Testi, Post-Hoc Tukey ve Tamhane istatistiki teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda zenofobi ile toplam empati ve duygusal empati alt boyut düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine dahil edilmelerini destekleyip desteklememe durumlarını, zenofobi değişkeninin yordadığı; empatinin ise bu değişken üzerinde etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; zenofobi düzeyi ile yaş arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunurken; cinsiyet, eğitim durumu, medeni durum, çocuk sahibi olup olmama durumu değişkenlerine göre zenofobi düzeylerinin farklılaşmadığı görülmüştür. Göçmen kökenli olma durumu, Suriyeli mültecilerle iletişim kurma sıklığı ve Suriyeli mültecilerle karşılaşılan yerler açısından zenofobi düzeylerinin farklılaştığı görülürken; Suriyeli mülteciler ile karşılaşma sıklığının zenofobiyi farklılaştıran bir değişken olmadığı saptanmıştır. Ayrıca, yetişkinlerin çocuklarının Suriyeli öğrencilerle aynı sınıfta eğitim almasını isteyip istememe durumları ve Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine dahil edilmesini destekleyip desteklememe durumları açısından zenofobi düzeylerinin farklılaştığı görülmüştür.Empati düzeyi ile yaş arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmazken; cinsiyet ve eğitim durumu açısından empati düzeylerinin farklılaştığı saptanmıştır. Medeni durum, çocuk sahibi olup olmama ve göçmen kökenli olup olmama durumlarının ise empati düzeyini farklılaştırmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Suriyeli mülteciler ile karşılaşma sıklığı açısından sadece bilişsel empati boyutunda farklılaşma saptanırken; Suriyeli mülteciler ile iletişim kurma sıklığı açısıdan empati düzeylerinin farklılaşmadığı görülmüştür. Suriyeli mülteciler ile karşılaşılan yerler, yetişkinlerin çocuklarının Suriyeli çocuklarla eğitim görmesini isteyip istememe ve Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine dahil edilmesini destekleyip desteklememe durumlarının empati düzeyini farklılaştırdığı sonucu elde edilmiştir. Ayrıca araştırmada yetişkinlerin Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine dahil edilmesine ilişkin algıları, açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar üzerinden incelenmiştir. The aim of this research is investagating adults' xenophobia and level of empathy with the perceptions regarding the inclusion of Syrian children in Turkish education system. In total, 436 people (226 females and 210 males) with 18-52 age range participated in the study that was conducted with relational screening model. Xenophobia Scale, Basic Empathy Scale and Personal Information Form were used as data collection tools. In order to analyze collected data, Pearson Moment Correlation, Independent Samples t Test, Binary Logistic Regression Analysis, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Kruskall Wallis, Mann Whitney-U, Post-Hoc Tukey statistical methods were used. According to research's results, there was a significant negative relations between xenophobia and total empathy and emotional empathy sub-dimension levels. When xenophobia level has significant effect on supportiveness situations of the inclusion of Syrian students in Turkish education system, empathy level has no significant effect. According to the findings from the research, the significant negative relations were founded between xenophobia level and age; but, in terms of variables that are gender, educational status, marital status and having a child or not, xenophobia levels did not change. When having immigrant origin, the frequency of communication with Syrian refugees and places encountering with Syrian refugees differentiated xenophobia level, it was found that the frequency of encounter with Syrian refugees did not differentiate xenofobia level. In addition, with regards to situations whether or not adults want their children to be educated in the same class with Syrian students and whether or not adults support the inclusion of Syrian students in Turkish education system, xenophobia levels became different. When there was no significant relationship between level of empathy and age; in terms of gender and educational status, level of empathy differed. It was found that, marital status, having a child or not and having immigrant origin did not differentiate empathy level. With regards to the frequency of encounter with Syrian refugees only cognitive empathy differed, but, in the frequency of communication with Syrian refugees, level of empathy did not change. It was obtained that, places encountering with Syrian refugees, situations whether or not adults want their children to be educated in the same class with Syrian students and whether or not adults support the inclusion of Syrian students in Turkish education system made different empathy level. In addition, the perceptions of adults about the inclusion of Syrian students in Turkish education system were examined through their answers to open-ended questions.
Collections