İnternet ve dijital oyun bağımlılığı açısından riskli adolesanların sağlık sorunlarının omaha sistemi ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma internet ve dijital oyun bağımlılığı açısından riskli adolesanların problemlerinin belirlemesi, uygun girişimlerin planlanması ve uygulanmasında Omaha Sistemi'nin kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kesitsel tasarım tipi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini ilk aşamada İstanbul ilinde bir lisede öğrenim gören 125 internet ve dijital oyun bağımlılığı açısından riskli adolesan, ikinci aşamasını ise riskli adolesanlar arasından seçilen 30 adolesan oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Internet Bağımlılığı Testi, Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği ve Omaha Sistemi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi Microsoft Excel ve SPSS 24 paket programında tanımlayıcı analizler kullanılarak yapılmıştır. İnternet ve dijital oyun bağımlılığı oranı erkeklerde kızlara oranla daha yüksek bulunmuş ve 120 (%15,3) adolesan riskli oyun bağımlısı, 12 (%1,5) adolesan internet bağımlısı, beş adolesan ise hem oyun hem de internet bağımlısı olarak belirlenmiştir. Omaha Sistemi Problem Sınıflama Listesi'ne göre en çok belirlenen yedi problem Ruh sağlığı, Görme, Ağrı, Uyku ve dinlenme, Beslenme, Sosyal etkileşim ve Fiziksel aktivite problemleri olmuştur. Omaha Sistemine göre en çok belirti/bulgu `rahatsızlık/ağrı ifade etme` (% 15,4) seçeneğinde, en çok girişim `yeterli/uygun` seçeneğinde (%6,1), en çok kategori ise Eğitim, Rehberlik ve Danışmanlık (%53,6) alanında belirlenmiştir. Omaha Sistemi Problem Değerlendirme Ölçeği bilgi parametresinde en çok `Uyku ve dinlenme düzeni`, davranış parametresinde en çok `Ağız sağlığı, Deri, Üriner fonksiyon`, durum parametresinde ise en çok `Ağrı` problemine yönelik değişim meydana gelmiştir. Sonuç olarak okul sağlığı uygulamalarında internet ve dijital oyun bağımlılığı açısından riskli adolesanların problemlerinin belirlenmesi, girişimlerin uygulanması ve bakım sonuçlarının değerlendirilmesinde Omaha Sistemi'nin kullanılabilirliği ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: internet bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı, teknoloji bağımlılığı, Omaha sistemi, okul sağlığı Aim of this study to determine the problems of adolescents at risk of internet and digital gaming addiction and to evaluate the availability of Omaha System in the planning and implementation of appropriate initiatives.This research was carried out cross-sectional design type.The sample of the study in first step is composed of 125 risky adolescent for internet and digital gaming addiction in a high school in Istanbul and second step is composed of 30 risky adolescent selected from the known addicted adolescents.The data of the study were collected by using Internet Addiction Test,Digital Game Addiction Scale and Omaha System.The analysis of the data was performed using descriptive analysis.Internet and digital gaming addiction rates were higher in males than in females and 120 were adolescents risky game addicts,12 were adolescent internet addicts and five adolescents were both addicted to games and internet.The most determined seven problems were Mental Health,Vision,Pain,Sleep and Rest, Nutrition,Social Interaction and Physical Activity Problems.The most common symptom/finding is `discomfort/pain` option, the maximum number of attempts at `sufficient/proper` option and the most categories were identified in the field of Education,Guidance and Counseling.Problem Rating Scale for Outcomes in information parameter the most changes come into existance in `Sleep and resting pattern`.In the behavior parameter `Oral health,Skin,Urinary function` and in the status parameter `Pain` is the most common change had occur.As a result, the availability of Omaha System has been demonstrated in determining the problems of the risky adolescents for internet and digital gaming addiction in school health practices,the implementation of the interventions and the evaluation of the results of the care.Keywords: internet addiction, digital gaming addiction, technology dependence, Omaha System, school health
Collections