Eğitim fakültesi öğrencilerinin mükemmeliyetçilik ve özgecilik düzeylerinin psikolojik iyi oluş düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada eğitim fakültesi öğrencilerinin mükemmeliyetçilik ve özgecilik düzeylerinin psikolojik iyi oluşlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmaya 546 kadın ve 173 erkek, toplam 719 öğrenci katılmıştır. Veriler, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Frost Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Özgecilik Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu ile toplanmış olup Bağımsız Gruplar t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), post- hoc tamamlayıcı analiz teknikleri, Pearson Çarpım Moment Korelasyon analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Bu araştırmanın sonucunda psikolojik iyi oluş ile mükemmeliyetçilik arasında negatif, psikolojik iyi oluş ile özgecilik arasında ise pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Mükemmeliyetçiliğin alt boyutlarından düzen, ailesel beklentiler, kişisel standartlar ile özgecilik arasında; özgeciliğin alt boyutlarından yaşlı/hastalara yardım, eğitim sürecinde yardım ile de mükemmeliyetçilik arasında pozitif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Mükemmeliyetçilik ve özgeciliğin alt boyutlarının ilişkisi ele alındığında, mükemmeliyetçilik alt boyutlarından düzen ile özgeciliğin tüm alt boyutları arasında pozitif, mükemmeliyetçilik alt boyutlarından hata yapma endişesi ve yaptığından emin olamama ile özgecilik alt boyutlarından travmatik durumlarda yardım arasında negatif, mükemmeliyetçilik alt boyutlarından ailesel beklentiler ile özgecilik alt boyutlarından gönüllü faaliyetlere katılım, travmatik durumlarda yardım, yaşlı/hastalara yardım, eğitim süresince yardım arasında pozitif, mükemmeliyetçilik alt boyutlarından aileden eleştiri ile özgecilik alt boyutlarından maddi yardım ve yakınlık duygusundan kaynaklanan yardım arasında negatif, mükemmeliyetçilik alt boyutlarından kişisel standartlar ile gönüllü faaliyetlere katılım, maddi yardım, travmatik durumlarda yardım, yaşlı/hastalara yardım, eğitim süresince yardım ve yakınlık duygusundan kaynaklanan yardım arasında pozitif yönde anlamlı sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmanın genel amacına binaen mükemmeliyetçilik ve özgeciliğin, psikolojik iyi oluşu orta düzeyde açıkladığı bulgulanmıştır. Demografik değişkenler açısından mükemmeliyetçilik ve özgeciliğin anlamlı sonuçlar verdiği tespit edilmiştir. Psikolojik iyi oluşta ise yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı ve gelir düzeyi değişkenlerinde anlamlı sonuçlar mevcuttur.Anahtar Kelimeler: mükemmeliyetçilik, özgecilik, psikolojik iyi oluş. The research aims to investigate the effect of perfectionism and alturism levels of the students in the faculties of education on their psychological well being. 546 women, 307 men, total 719 students attended this research. Frost Multidimensional Perfectionism Scale, Altruism Scale, Psychological Well Being Scale and Personal Informations Form are used as data collection instruments. Following methods are used to analyze collected data: Independent Samples t Test, The One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Complementary Post-Hoc Analysis, Pearson Moment Correlation and Multiple Linear Regression Analysis. As a results of the study, there is a significant negative correlation dedected between psychological well being and perfectionism, but positive correlation dedected between psychological well being and altruism. It is dedected that there is a correlation in positive way between tendency to being in organization, parental expectations, personal standards, which are sub dimensions of perfectionism, and altruism. In addition, it is determined that there is a meaningful correlation in positive way between aid to older people and patients and aid in educational process, which are sub dimensions of altruism, and perfectionism. Considering the correlation between sub dimensions of perfectionism and altruism, it was seen that there is a correlation in positive way between organization which is sub dimension of perfectionism, and all sub dimensions of altruism, in negative way between concern over mistakes and doubts about actions, which are sub dimensions of perfectionism, and aid under traumatic situations, which is sub dimension of altruism, in positive way between parental expectations which is sub dimension of perfectionism, and participating in volunteering activities, aid under traumatic situations, aid to older people/ patients and aid in educational process, which are sub dimensions of altruism, in negative way between parental criticism, which is sub dimension of perfectionism, and financial aid and aid based on intimate feeling, which are sub dimensions of altruism, in positive way between personal standards, which is sub dimension of perfectionism, and participating in volunteering activities, financial aid, aid under traumatic situations, aid to older people/ patients, aid in educational process, aid based on intimate feeling, which are sub dimensions of altruism. Relevant to the general purpose of the study, it was found that perfectionism and altruism explained the psychological well being at a moderate level. Also correlation among age, gender, score type, grade level, members of siblings, birth order, academic achievement and income level of demographic variables with perfectionism and altruism. There ise a significant result between psychological well being and out of those variables; score type, members of siblings, birth order.Anahtar Kelimeler: perfectionism, altruism, psychological well being.
Collections