Özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerde empatik eğilim ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan araştırmanın amacı, ortaokul düzeyi 6, 7 ve 8. sınıf özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerin empatik eğilim ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma 230 öğrenci ile yürütülmüştür. 2016-2017 eğitim öğretim yılı Tekirdağ Bilim Sanat Merkezine devam eden, genel yetenek (zihinsel), resim ve müzik alanlarında özel yetenekli birey tanısını almış, elverişli örneklem yoluyla seçilmiş 115 ortaokul öğrencisi ve özel yetenekli birey tanısını almamış, normal olarak kabul edilen Tekirdağ merkez ve ilçelerde öğrenim gören 115 ortaokul öğrencisiden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini oluşturan bu öğrencilerin 110'u kız, 120'si erkektir. Araştırma kapsamında `KA-Sİ Empatik Eğilim Ölçeği-Ergen Formu`, `Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDÖBÖ)` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde her bir değişken için normallik sınaması yapılmış olup Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi, Spearman Korelasyon Analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerin empatik eğilim ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinin toplam puanları ve alt boyutlarının demografik değişkenlere göre (cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, kardeş sıraları, anne ve babanın; eğitim düzeyi, birliktelik durumu ve ailenin sosyo ekonomik durumu) farklılaşıp farklılaşmadığı analiz edilmiştir. Araştırma bulgularında, özel yetenekli olmayan öğrencilerin empatik eğilim ve sosyal duygusal öğrenme becerileri puan ortalamaları özel yetenekli öğrencilerden daha yüksek bulunmuştur. Özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerin empatik eğilim toplam puanları ve alt boyutlarında, sosyal duygusal öğrenme becerileri alt boyutlarında gruplar arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Sonuçlar, empatik eğilim toplam puanları ile sosyal duygusal öğrenme becerileri toplam puanları arasında özel yetenekli öğrencilerde negatif yönlü, özel yetenekli olmayan öğrencilerde pozitif yönlü, ölçeklerin alt boyutları arasında ise her iki öğrenci grubunda da pozitif yönlü güçlü bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Regresyon analizi sonuçlarında ise; özel yetenekli olan ve olmayan öğrencilerde empatik eğilimin sosyal duygusal öğrenme becerilerini anlamlı düzeyde açıkladığı tespit edilmiştir. Mission of this research is examine that relationship between empathic tendency and social emotional learning skills in gifted and non-gifted students who 6th, 7th and 8th grades. The research was conducted on 230 students. 2016-2017 academic year Tekirdağ Science Art Center, the general talent (mental), painting and music in the field of special talented individuals have been diagnosed, conveniently selected by the sample of 115 secondary school students and special talented individuals who did not receive the diagnosis, the center of 115 middle school students in districts. The sample students of the study consisted 110 female and 120 male. Within scope of the research `KA-SI Empathic Tendency Scale-Adolescent Form`, `Social Emotional Learning Skills Scale (SELSS)` and `Personal Information Form` was used. Relational scanning model was used in the research. Normality test was performed for each variable and Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test, Spearman Correlation Analysis and regression analysis was applied. In the study, total scores and sub-dimensions of empathic tendency and social emotional learning skills was analyzed whether if different or not according to demographic variables (gender, age, class level, number of siblings, sibling sequence, education level of parents, marital status of parents, socio-economic status of the family) of students who is gifted or non-gifted. It was founded, students who is not gifted average score of empathic tendency and social emotional learning skills is greater than students who is gifted. A significant difference was found between the groups in the sub-dimensions of social emotional learning skills gifted and non-gifted students' empathic tendency total scores and sub-dimensions. Results shows those; there is negative relationship between total scores of empathic tendency and total scores of social emotional learning skills scores of gifted students, this relationship is positive in students who non-gifted, a positive relationship between the sub-dimensions of the scales in both groups of students. In the result of regression analysis; it was determined clearly that social emotional learning skills of empathic tendency in gifted students and non-gifted students.
Collections