Betül Avunç`un `İkiz Gezginler`inde çocuk edebiyatı ögeleri ve kültürel miras eğitimi: Etkinlik önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Betül AVUNÇ'un `İkiz Gezginler` isimli çocuk kitapları serisinin çocuk edebiyatı temel ögeleri çerçevesinde değerlendirilmesi ve Türkçe Öğretim Programındaki `Milli Kültürümüz` temasının `özellikli şehirler, yerler, kültürel miras, tarihi mekânlar vb.` isimli konu örneklerine ne tür katkılar sağlayacağını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yazarın çocuk edebiyatı alanında verdiği `İkiz Gezginler` serisindeki dört kitap, bu çalışmanın kaynağını temsil etmektedir. Betül AVUNÇ'un arkeolog kimliği ile yazdığı çocuk kitaplarının kültürel miras eğitimi alanına ne tür katkılar sağlayabileceği üzerinde durulduktan sonra, verdiği eserlerin Türkçe eğitiminde `Milli Kültürümüz` temasındaki ` aile, bayrak, gelenekler, geleneksel sporlar, insan ilişkileri, kültürel miras, mekânlar, millî bayramlar, şehirlerimiz, sıla, tarihî mekânlar, tarihî şahsiyetler, tarihî eserlerimiz, Türkçe, vatan, yurdumuz vb.` konu örnekleriyle örtüşen tarafları belirlenmiş ve 5. sınıf düzeyinde Türkçe ders kitaplarına alınabileceğini düşündüğümüz bir bölüme etkinlik önerisi sunulmuştur.Betül AVUNÇ'un çocuk edebiyatında verdiği eserleri çocuk edebiyatı temel ögeleri çerçevesinde betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Betimsel analizleri yapılan serinin konu ve ileti yönünden öğrencilerin yaş grubuna uygun ve kurgusu yönüyle de heyecan ve merak uyandırması açısından dikkat çekici olduğu belirlenmiştir. Çocuklara tarihsel alanlarla ilgili bilgileri kuru kuruya vermek yerine serüven yoluyla duyumsatmak onlardan beklenen tarih bilincini ve kültürel mirasın korunması duyarlılığını daha iyi geliştirebileceği görülmüştür. Çocuk edebiyatı temel ögeleri açısından gerekli niteliklere sahip olan serinin Türkçe ders kitaplarında Türkçe Öğretim Programındaki `Milli Kültürümüz` temasına kaynaklık edebilecek şekilde Türkçe dersleriyle bütünleştirilebileceği düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Çocuk Edebiyatı, Tarih Bilinci, Milli Kültür, Kültürel Miras Eğitimi. This study aims to evaluate the series of children's books named `Twin Travelers` by Betül AVUNÇ in the framework of the basic principles of children's literature and to demonstrate how the `National Culture` theme in the Turkish Curriculum contributes to the sample subjects as `specific cities, places, culturally and historically important places.` Four books in the series of `Twin Travelers` by the author in the field of children's literature represent the source of this study. After focusing on how children's books written by Betül AVUNÇ, who is also an archaeologist, nurture the cultural heritage education; similarities between her books and the sample subjects, such as `family, flag, traditions, traditional sports, human relations, cultural heritage, places, national holidays, cities, homesickness, historical places, historical personage, historical artefacts, Turkish language, homeland, native country, etc.` in `Our National Culture` theme of the Turkish education will be examined and activitiy suggestion that is in 5th grade level will be offered to a part that we think to be able to taken in Turkish course books.The literary works of Betül AVUNÇ in the children's literature field have been analysed through the descriptive analysis method within the framework of the basic elements of the children's literature. The series has been descriptively analysed and confirmed to be appropriate for age group of students in terms of subject and message and to interestingly arouse excitement and curiosity with its fiction. It has been observed that rendering historical information to children by the means of adventure, instead of a method without any emotions, might further improve the sensitivity of maintaining the historical consciousness and cultural heritage. It has been considered that the series, which has the necessary qualities for the basic elements of the children's literature, could be integrated into the Turkish courses as a reference to `Our National Culture` theme of the Turkish Instruction Schedule in Turkish school books.Key Words: Children's Literature, History Consciousness, National Culture, Cultural Heritage Education.
Collections