Aysel Gürmen`in `Selen`in Öyküleri` üzerine çocuğun dil ve kişilik gelişimine katkısı bağlamında bir değerlendirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk edebiyatı ürünlerinin seslendiği yaş aralığının kendine özgü bir takım farklılıkları vardır. Bu dönem, gelişim açısından kritik dönem olarak yani çocuğun gelişiminde en önemli zaman dilimi olarak da değerlendirilebilir. Gelişim psikolojisinin verilerinden yararlanılarak, estetik bir kaygı ile oluşturulmuş her yapıt çocuğun çok yönlü gelişimine olanak sağlar. Selen'in Öyküleri'ni temele alan bu çalışmanın amacı; ele alınan kitaplardaki ana karakterin geliştirilmesindeki evrelerin, alanların incelenmesini ve gelişim psikolojisi verileriyle tutarlı olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada on iki kitaptan oluşan `Selen'in Öyküleri` dizisinden amaçlı örneklem türlerinden ölçüt örneklem yöntemiyle dört kitap seçilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemiyle yapılan araştırmada; alanyazın taranarak gelişim psikolojisi verilerine göre söz konusu kitaplar incelenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yaklaşımıyla çözümlenmiştir.Araştırmanın sonucunda söz konusu kitapların gelişim psikolojisi verileriyle koşutluk gösterdiği gözlemlenmiştir. Ayrıca söz konusu kitapların, çağdaş çocuk yazını niteliklerini taşıdığı bulgulanmıştır. Selen'in Öyküleri başlıklı dizi kitaplar ile ilişki içine giren çocukların çok yönlü gelişiminin sağlananacağı ve okuma alışkanlığını kazanmasında bu kitapların önemli bir yeri olacağı anlaşılmıştır. Bununla birlikte gelişim psikolojisi ve çağdaş çocuk yazını verileri dikkate alınarak birtakım öneriler getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Çocuk, edebiyat, kişilik, dil, gelişim, psikoloji, Aysel Gürmen, Selen'in Öyküleri. There is a number of typical differences of the age range to which chilren's literature products appeal. That period can be evaluated as the critical period that is the most important period of time in terms of development. Every work created with aesthetic concern by using the developmental psychology data, enables the child to develop in a versatile way. The aim of this research based on Selen's Stories is to study the stages and fields of the development of the main character in these books in question and to reveal whether they are consistent with the data of developmental psychology.In this research, four books have been selected from the Selen's Stories series composed of twelve books with criterion sampling method as one of the purposive sampling method. In this research conducted by document examination method which is one of the qualitative research methods; books in question were examined according to developmental psychology data according to data of developmental psychology by making a literature review. The data obtained have been analyzed by the descriptive analysis approach.As a result of the research, it has been observed that the books in question show parallelism with the data of developmental psychology. Furthermore, it has been discovered that the books in question have the qualification of the contemporary children's literature. It is understood that these books will have an important place for the children establishing a relationship with the book series called Selen's Stories in ensuring the versatile development and gain reading habits. However, some suggestions have been offered by taking developmental psychology and contemporary children's literature data into account.Key Words: Children, literature, personality, language, development, psychology, Aysel Gürmen, Selen's Stories.
Collections