Çocuklardaki epilepsi yönetimi konusunda öğretmenlere yapılan eğitimin bilgi ve kaygı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ataşoğlu, S.F. (2019). Çocuklardaki Epilepsi Yönetimi Konusunda ÖğretmenlereYapılan Eğitimin Bilgi ve Kaygı Düzeylerine Etkisi. İstanbul Üniversitesi-CerrahpaşaLisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ABD. YüksekLisans Tezi. İstanbul.Araştırma, çocuklardaki epilepsi yönetimi konusunda öğretmenlere yapılan eğitiminbilgi ve kaygı düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla tek grupta ön test-son test yarıdeneysel tasarım olarak gerçekleştirildi. Araştırma için etik kurul ve kurum izni alındı.Araştırmanın evrenini İstanbul'da bulunan Özel Açı Okulları'nın; Akatlar Açı İlkokulu,Sarıyer Açı İlkokulu/Ortaokulu, Açı Bahçeköy Ortaokulu/Lisesi, Sarıyer Açı Anaokulu,Açı Levent Anaokulu ve Açı Kemerburgaz Anaokul'larındaki 309 öğretmen oluşturdu.Örneklemini 26.10.2016-02.11.2016 tarihleri arasında araştırmayı kabul eden 130öğretmen oluşturdu. Veriler Anket-Bilgi Formu ve Spielberger Durumluk AnksiyeteÖlçeği ile toplandı. İstatistiksel analizler için NCSS (Number Cruncher StatisticalSystem) 2007 (Kaysville, Utah, USA) programı kullanıldı. Öğretmenlerin eğitim öncesi(EÖ) bilgi puan ortalamaları (min=9, max=23) 15,25±2,91, eğitim sonrası (ES) ise(min=19, max=26) 22,86±1,70 olup, ES bilgi puan ortalamalarının EÖ'ye göre anlamlıdüzeyde arttığı saptandı (p=0,001). Öğretmenlerin EÖ STAI ölçek puanları 48-69arasında değişmekte olup, ortalama 54,28±5,42; ES ise 48-65 puan arasında değişmekteolup, ortalama 50,77±3,64 olarak belirlendi. EÖ'ye göre ES STAI puan ortalamalarıdüşmüş olup, bu düşüş farkı istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,001). EÖ ve ESdurumluk kaygı puan ortalamaları ile EÖ ve ES epilepsi bilgi puan ortalamaları arasındaistatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanmadı (EÖ= sırasıyla r= -0,055; r=0,080; p>0,05;ES= sırasıyla r= -0,068; r= -0,021; p>0,05).Sonuç olarak epilepsi hastalığı hakkında bilgi ve nöbet sırasında/sonrasında yapılmasıgereken ilkyardım maddelerini içeren kısa süreli eğitim etkili olmaktadır, ancakeğitimlerin düzenli ve sürekli olması gereklidir. Böylelikle öğretmenlerde epilepsi ileilgili bilgi ve uygulama beceri öğrenimlerinin kalıcı olabileceği ve bu durumunöğretmenlerin epilepsili çocuklar için kaygılarının azalmasında daha etkili olabileceğidüşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Epilepsi, bilgi, kaygı, okul öğretmenleri, nöbetler. Ataşoğlu, S.F. (2019). The Effect of Education on Teachers' Epilepsy Management inChildren on Knowledge and Anxiety Levels. Istanbul University-Cerrahpasa, Instituteof Graduate Studies, Department of Pediatric Nursing Programme. Master Thesis.Istanbul.The study was conducted as a pretest-posttest quasi-experimental design in a singlegroup in order to determine the effect of education on teachers' knowledge and anxietylevels on epilepsy management in children. Ethics committee and institution permissionwere received for the research. The universe of the research was conducted by theSpecial Aci Schools in Istanbul; There were 309 teachers in Akatlar Aci PrimarySchool, Sarıyer Aci Primary School/Middle School, Aci Bahcekoy Secondary School,Sarıyer Aci Preschool, Aci Levent Kindergarten and Aci Kemerburgaz Preschools. Thesample consisted of 130 teachers who accepted the study between 26.10.2016-02.11.2016. The datas were collected by Questionnaire-Information Form andSpielberger State Anxiety Inventory. For statistical analysis NCSS (Number CruncherStatistical System) 2007 (Kaysville, Utah, USA) program was used. The mean score ofpre-training (Pre-T) of the teachers (min= 9, max= 23) was 15,25 ± 2,91 and post-training (Post-T) (min= 19, max= 26) was 22,86 ± 1,70, and the mean score of Post-Tknowledge score was found to be significantly increased according to Pre-T(p=0.001). The teachers' STAI scale scores ranged from 48-69, with an average of 54,28± 5,42 Pre-T, ranged from 48-65 points and the mean was 50.77 ± 3.64 Post-T STAIscore averages have decreased according to Pre-T and this decrease difference wasstatistically significant (p=0.001). There was no statistically significant relationshipbetween Pre-T and Post-T state anxiety score averages and the mean epilepsyinformation score averages (Pre-T= in order of r= -0,055; r=0,080; p> 0,05; Post-T= inorder of r= -0,068; r= -0,021; p> 0,05).As a result, information about epilepsy and short-term education including first-aiditems that must be done during and after the seizure are effective, but training should beregular and continuous. Thus, it is thought that knowledge and application skillstraining about epilepsy can be permanent and this situation may be more effective indecreasing anxiety of teachers about epilepsy.Key words: Epilepsy, knowledge, anxiety, school teachers, seizures.
Collections