Kolorektal cerrahi geçiren hastalarda taburculuk sonrası hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, kolorektal cerrahi geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri ve önceliklerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi.Araştırmanın evrenini İstanbul'da bir vakıf üniversitesine bağlı 4 hastanede kolorektal cerrahi girişim uygulanan ve eve taburcu edilmesi planlanan hastalar oluşturdu ve toplam 131 hasta araştırmanın örneklemine dahil edildi. Araştırmada veriler,'Kişisel Bilgi Formu' ve 'Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği' (HÖGÖ) kullanılarak toplandı. Verilerin istatistiksel analizinde; Mann Whitney U ve Kruskal Wallis Test kullanıldı. Çalışmada hastaların yaş ortalamasının 52,29±13,49, çoğunluğunun erkek (%53,4) ve evli (%90,8) olduğu, öğrenim durumlarının çoğunlukla lise (%43,5) ve meslek gruplarının serbest meslek (%28,3) olduğu, ameliyat öncesi yatış süresi ortalamasının 1,01±1,09 gün, ameliyat sonrası yatış süresi ortalamasının 3,95±2,72 gün olduğu saptandı. HÖGÖ'ne ait toplam puan ortalamalarının genel olarak yüksek olduğu, HÖGÖ'nin en yüksek önemlilik düzeyine sahip alt boyutlarının `Tedavi ve Komplikasyonlar` (4,30) ve `İlaçlar` (4,22) olduğu, en düşük önemlilik düzeyine sahip alt boyutunun ise `Duruma İlişkin Duygular` (3,49) olduğu belirlendi. 18-29 yaş grubundaki hastaların `İlaçlar` ve `Duruma İlişkin Duygular` alt boyutlarına yönelik öğrenim gereksinimlerinin 30-50 yaş grubu ve 51 yaş ve üzerindeki hastalara göre daha yüksek olduğu, hemoroidektomi yapılan hastaların `Cilt Bakımı` alt boyutuna yönelik öğrenim gereksinimlerinin sağ hemikolektomi yapılan hastalara göre daha yüksek olduğu, anal fistül ameliyatı yapılan hastaların öğrenim gereksinimlerinin sol hemikolektomi yapılan hastalara göre daha düşük olduğu belirlendi. Sonuç olarak araştırmadan elde edilen bulgulara göre; yaş ve ameliyat türü değişkenlerinin hastaların öğrenim gereksinimlerini etkilediği, genç yaş grubunda olan hastaların, sol hemikolektomi ve hemoroidektomi ameliyatı yapılan hastaların öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğu görüldü.Anahtar Kelimeler: Kolorektal Kanser, Kolorektal Cerrahi, Öğrenim Gereksinimi, Taburculuk, Hasta Eğitimi This is a descriptive study conducted to determine the needs and priorities of the patients who underwent colorectal surgery after discharge.The population of the study was patients who had colorectal surgery at 4 private university hospitals in Istanbul and who were planned to be discharged. 131 patients who underwent colorectal surgery constituted the sample of this study. 'Personal Information Form' and `The Patient Learning Needs Scale` are used for data collection. Mann Whitney U and Kruskal Wallis Tests were used for the statistical anaysis. Participants' mean age was 52.29±13.49, the majority were male (53.4%), married (90.8%), the mainly high-school graduates (43.5%) and many of them were self-employed (28.3%). The mean preoperative hospitalization duration was 1.01±1.09 days and the mean postoperative hospitalization duration was 3.95±2.72 days. The total score means of the `Patient Learning Needs Scale` were generally high, the sub-scales which had the highest significance rate were the `Treatment and Complications` (4.30) and `Drugs` (4.22). The `Emotions Related to the Situation` (3.49) sub-scale had the lowest significance. The learning needs relation to `Drugs` and `Emotions Related to the Situation` were higher in the 18-29 age group compared to the 30-50 and over 51 age groups. Hemorrhoidectomy patients had higher learning needs for the `Skin Care` than those who had right hemicolectomy. Learning needs were lower in patients who underwent anal fistula surgery compared to those with left hemicolectomy. The results show that age and type of surgery affected the learning needs of the patients, the patients who in the younger age group, left hemicolectomy and hemorrhoidectomy patients had higher learning needs.Key Words: Colorectal Cancer, Colorectal Surgery, Learning Need, Discharge, Patient Education
Collections