Kuşaklara göre bireylerin bilişim teknolojilerini kullanım amaçları ve epistemolojik inançları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, farklı kuşaklardaki bireylerin bilişim teknolojilerinden yararlanma durumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve ilişki arayıcı nitelikte gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, İstanbul ilinde yaşayan toplam 15.029.231 kişi oluşturmuştur. Kuşaklara göre örnekleme alınacak kişi sayısı, nüfusun kuşaklara göre dağılımı ölçüt alınarak tabakalı örneklem yöntemiyle hesaplanmıştır. Araştırma gönüllü olarak araştırmayı kabul eden 781 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Her bir kuşaktan örnekleme alınacak kişi ise, gelişigüzel örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Bilgi Formu, Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği ve Epistemolojik İnanç Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS windows programı kullanılmıştır.Araştırmaya katılan bireylerin yaş ortalaması 30,40±17,06 olup %60,9'u kadındır. %31,1'i üniversite ve lisansüstü program mezunudur. Bireylerin tamamı bilişim teknolojilerini kullanmaktadır. Bilişim teknolojilerini kullandığını ifade eden bireyler bilişim teknolojisi olarak öncelikle mobil telefon, internet, televizyon, bilgisayar kullandıklarını ifade etmiştir. Sessiz kuşaktaki bireylerin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği toplam puan ortalaması diğer kuşaklardaki bireylerin puan ortalamasından, Nüfus patlaması kuşağındaki bireylerin puan ortalaması X, Y ve Z kuşağındaki bireylerin puan ortalamasından, X kuşağındaki bireylerin puan ortalaması Y ve Z kuşağındaki bireylerin puan ortalamasından, Z kuşağındaki bireylerin puan ortalaması Y kuşağındaki bireylerin puan ortalamasından anlamlı düzeyde düşüktür (p<,05). Y kuşağındaki bireylerin Epistemolojik İnanç Ölçeği toplam puan ortalaması Sessiz, Nüfus patlaması, X ve Z kuşağındaki bireylerin puan ortalamasından anlamlı düzeyde düşüktür (p<,05). Tüm kuşaklardaki bireylerin bilişim teknolojilerini kullanım amaçları ile epistemolojik inançları arasında bir ilişki saptanmamıştır (p<,05). Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda; Bilişim teknolojileri ile ilgili yapılacak eğitimlerin, her bir kuşağın öğrenmeye yatkınlığının farklı olduğu dikkate alınarak hazırlanması, yürütülmesi, sonuçlarının değerlendirilmesi; kuşaklara göre bireylerin epistemolojik inançlara bakış açılarını yeniden gözden geçirmelerini sağlamak amacı ile çalıştaylar, toplantılar vb. eğitim etkinliklerinin düzenlenmesi önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Kuşak, Bilişim Teknolojileri, Epistemolojik İnanç, Bilişim, Epistemoloji In this research, descriptive and research seeking was carried out in order to determine the relationship between the epistemological beliefs and the utilization of information technologies of individuals of different generations.The population of the study consisted of 15.029.231 people living in Istanbul. The number of people to be sampled according to the generations was calculated by stratified sampling method by taking the distribution of the population according to the generations as criteria.The study was conducted with 781 people who voluntarily accepted the study. Persons to be sampled from each generation were determined by random sampling method. As data collection tools; Information Form, Information Technology Utilization Scale and Epistemological Belief Scale were used. SPSS windows program was used in the analysis of the obtained data.The average age of the individuals participating in the research is 30,40±17,06 and %60,9 of them are women, %31,1 are university and graduate programs. All individuals use information technologies. Individuals who stated that they use information technologies stated that they primarily use mobile phones, internet, television, computers as information technology. The total score average of the Information Technology Scale of individuals in the silent generation is significantly lower than (p<,05) the average score of individuals in other generations, the average score of individuals in the population explosion zone is from the average score of individuals in the X, Y and Z generation, the average score of individuals in generation X is from the mean score of individuals in generation Y and Z, the average score of individuals in generation Z is from average of individuals in generation Y (p<,05). The total score average of the Epistemological Belief Scale of individuals in generation Y is Quiet, Population explosion is significantly lower than the average score of individuals in generation X and Z (p<,05). No relation was found between the purposes of using information technologies and epistemological beliefs of individuals in all generations (p<,05). In line with the results obtained from the research; Training on information technologies should be prepared, carried out and evaluated, considering that each generation has a different tendency to learn; according to the generations, it may be suggested to organize educational activities such as workshops and meetings in order to enable individuals to review their perspectives on epistemological beliefs.Key Words: Generations, Information Technology, Epistemological Beliefs, Information, Epistemology
Collections