Süleymaniye Camii konumunun analizi ve şehre bağlantısının kurulmasında bir tasarım önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Süleymaniye Camii'nin siluet ve topografya illişkisi mükemmeldir. Ancak bu siluete sahip olan Süleymaniye Camisi kolay ulaşılır bir konumda değildir. Bu tezde Süleymaniye camisinin bu konumunun nedenleri incelenmiş ve çözümleri araştırılmıştır.Bunu yaparken de Süleymaniye Külliyesi ve bölgesi analiz edilmiştir. Birinci bölümde Süleymaniye Külliyesinin, külliye kavramı içinde değerlendirilmesi yer alır., İstanbul 'daki bütün büyük Osmanlı külliyeleri kentin tarihi aksları, büyük forumları üzerindedir. Süleymaniye Külliyesi siluet, topografya ve Eski Saray ilişkisi için daha kuzeyde bir platforma yerleşmiştir. Aykırı konumun nedeni, yer seçimi ve Eski Saray ile ilgili incelemeler bu bölümde yer almaktadır. Bu arada adı geçen kentin tarihi aksları, Meşe yolu ( Bizans dönemi ana arteri ) ve bunun üzerindeki forumlar incelenmiştir. Bu forumlar bugünkü meydanlara tekabül eder. Süleymaniye Camisinin Kente kazandırılması merkez olarak nitelenen meydanlara bağlamakla olur. Bunun içinde Süleymaniye Külliyesi Bizans döneminde adı Forum Tauri olan bugünkü Beyazıt Meydanına bağlanmalıdır. Eski Saray nedeniyle bu bağlantı dolaylı olarak gerçekleşmektedir. Tez'in bu kısmında biraz `meydan` kavramından bahsedilmiştir. Süleymaniye 'nin de Osmanlı meydan anlayışına göre bir camiönü meydanı oluşu irdelenmiştir. Üçüncü bölümde Süleymaniye'nin Kente kazandırılması için mevcut yol bağlantıları incelenmiştir. Bu arada ahşap Süleymaniye yerleşimine de değinilmiştir. Konut ve yol ilişkisi incelenmiştir. Osmanlı ve Bizans yol sistemleri karşılaştırılmıştır. Süleymaniye'nin mevcut yol bağlantıları tariflenmiştir. İkinci bölüm iki proje çalışmasının devamında gelişen bu tezin oluşumunu anlatır.Birinci proje çalışmasında Bozdoğan Kemeri ve ona bitişik ahşap doku incelenmiştir. Bozdoğan Kemeri'nin verdiği geçitlerden geçen yol bağlantılarına olan etkileri ve bu yol bağlantılarının Süleymaniye ile olan ilşkisi ele alınmıştır. İkinci proje çalışması zaten Fatih devrin de bir saray içi yolu olarak kullanılan Beyazıt -Süleymaniye bağlantısının bugün yeniden kazanılmasıdır. Sonuç bölümünde mevcut bağlantıların iyileştirilmesi ile ilgili öneriler yer almaktadır. SUMMARY The relationship between silhouette and topology is excellent in Süleymaniye Mosque. But, it is too difficult to arrive at Süleymaniye Mosque which has good silhouette. In this study, reasons of why it is difficult to arrive at the Mosque has been analysed and some solutions has been represented. While doing this, Süleymaniye Complex and its district have been analysed. The assessment of Süleymaniye Complex is defined in the description of complex in chapter one. All of the big Ottoman complexes are set on the historical aisles and big forums of city in Istanbul Because of its silhouette, topology and Old Palace relations, Süleymaniye Complex has been set further in the north platform. Investigations about reason of incongruous situation, site selection and Old Palace are explained in this chapter. Historical aisles of the city, Mese road (Main road on Byzantium period) and forums are also investigated. Süleymaniye Complex must connect to Beyazıt Square that is called Forum Tauri in Byzantium period. This connection is directly formed by Old Palace. Term of square is slightly touched here. According to Ottoman square approach, Süleymaniye is appraised as front square of mosque. In chapter two, two projects that this thesis is based on are described. Bozdoğan Aqueduct and wood settle which is close to it are investigated in the first project. In order to regain Süleymaniye to the city, its existing road connections are investigated, in chapter three. Wood settles of Süleymaniye are also slightly examined here. The relationship between city and roads is investigated. Ottoman and Byzantium road systems are compared. Existing road connections of Süleymaniye are described. Second project is to regain Beyazrt-Süleymaniye connection that is used for road that goes through palace in Fatih period today. Some suggestions are given in order to improve existing connections in the final part.
Collections