Teknik ve estetik yönden aydınlatmanın alışveriş merkezlerindeki mekan tasarımına etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tez kapsamı içerisinde ele alınan araştırmanın konusu; aydınlatmanın hem teknik, hem de estetik yönden, alışveriş merkezlerindeki mekan tasarımına etkilerini incelemektir. Birinci bölümde; aydınlatma tasarımı genel olarak ele alınmış, tasarımı etkileyen `aktörlerle birlikte, iyi ve kaliteli aydınlatmanın yaratılmasındaki en önemli basamaklar olan; aydınlatma sistemi ve lamba / armatür bileşimlerinin seçiminde dikkat edilmesi gereken özellikler vurgulanmıştır.Bununla birlikte, enerji sarfiyatından tasarruf etmek, konfor ve verimi artırmak için kullanılan, aydınlatma kontrol teknikleri ve sistemlerine de değinilmiştir. İkinci bölümde; alışveriş merkezleri için, aydınlatma tasarım kriterleri ve aydınlatma sistemi görüşleri ele alınmış, alışveriş merkezi içerisinde yer alan mağazaların ve diğer alanların aydınlatılmasında dikkat edilecek hususlar incelenmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde; mağaza ve vitrinlerin aydınlatılması için temel gereksinimler saptanmaya çalışılmıştır. `Dört Köşe Felsefesi` adı verilen yöntemin kullanılması suretiyle, mağazalar, kendi aralarında sınıflandırılmış; mağaza kimliği, fiyat sınıfı, satılan ürünün çeşidi ve satış stili gibi tüm özellikleriyle ele alınarak, tasarım yöntemi belirlenmeye çalışılmıştır. Dördüncü bölümde; mağaza ve vitrinlerin aydınlatılması için belirlenen temel ilkeler doğrultusunda, değişik mağaza tipleri incelenmiştir.Her bir mağaza tipi; mağaza sınıfı, mağazada gerçekleştirilecek işlevler ve sergilenen ürün çeşidi gibi özellikleriyle ele alınarak, aydınlatma gerekleri ve kullanılabilecek lamba / armatür bileşimleri incelenmeye çalışılmıştır. Sonuç bölümünde; gelişen teknoloji ve buna paralel olarak, değişen insan ihtiyaçlarım karşılayabilecek uygun aydınlatmanın önemi vurgulanmaya çalışılmış, mağaza ve vitrinlerde oluşturulacak aydınlatma kompozisyonlarının, müşteriler üzerindeki olumlu etkilerine değinilmiştir. SUMMARY THE TOPIC OF THE RESEARCH TAKEN INTO HAND WITHIN THE CONCERN OF THIS THESIS; IS TO STUDY THE INFLUENCE OF LIGHTING ON THE RESIDENCE DESIGN IN THE SHOPPING CENTRES, FROM BOTH TECHNICAL AND ESTHETICAL ASPECTS. IN THE FIRST CHAPTER; LIGHTING DESIGN HAS BEEN WORKED ON GENERALLY.THE QUALITIES WHICH ARE NECESSARY TO BE TAKEN INTO ACCOUNT, WHILE CHOOSING LIGHTING SYSTEMS AND LAMP / LUMINARY COMBINATIONS, WHICH IS THE MOST IMPORTANT STEP IN THE CREATION OF GOOD AND QUALIFIED LIGHTING AS WELL AS THE FACTORS THAT HAVE EFFECT ON DESIGN, HAVE BEEN FOCUSED.IN ADDITION TO THESE, LIGHTING CONTROL TECHNICS AND SYSTEMS WHICH ARE USED TO INCREASE COMFORT AND PRODUCTIVITY, AND TO MAKE SAVINGS FROM ENERGY CONSUMPTION HAVE BEEN MENTIONED. IN THE SECOND CHAPTER; LIGHTING DESIGN CRITERIAS AND LIGHTING SYSTEM CONSIDERATIONS FOR SHOPPING CENTRES HAVE BEEN MENTIONED, AND THE POINTS TO BE TAKEN INTO ACCOUNT IN THE LIGHTING OF SHOPS AND OTHER AREAS TAKING PLACE IN THE SHOPPING CENTRE, HAVE BEEN VORKED ON. IN THE THIRD CHAPTER; THE BASIC REQUIREMENTS FOR THE LIGHTING OF SHOPS AND SHOP WINDOWS HAVE BEEN TRIED TO DETERMINE. AN APPROACH CALLED `FOUR CORNER PHILOSOPHY` HAS BEEN APPLIED AND SHOPS HAVE BEEN CLASSIFIED AMONG THEMSELVES, BY BEING TAKEN INTO HAND BY MEANS OF CHARACTERISTICS SUCH AS; SHOP IMAGE, PRICE CLASS, ARTICLE RANGE AND SALES STYLE.THUS, A DESIGN APPROACH HAS BEEN TRIED TO DETERMINE. IN THE FORTH CHAPTER; VARIOUS SHOP TYPES HAVE BEEN STUDIED IN HARMONY, TO THE BASIC PRINCIPLES DETERMINED FOR THE LIGHTING OF SHOPS AND SHOP WINDOWS.EACH SHOP TYPE HAS BEEN TAKEN INTO ACCOUNT FROM THE POINT OF VIEW OF; SHOP TYPE, SHOP CLASS, THE FUNCTIONS TO BE FULFILLED IN THE SHOP, THE PRODUCT TYPE TO BE DISPLAYED IN THE SHOP AND, LIGHTING REQUIREMENTS AND APPLICABLE LAMP / LUMINARY COMBINATIONS HAVE BEEN INVESTIGATED. IN THE CONCLUTION SECTION; THE IMPORTANCE OF SUITABLE LIGHTING TO MEET THE EVER IMPROVING TECHNOLOGY AND THE EVER CHANGING HUMAN NEEDS IN PARALLEL TO THIS, HAS BEEN TRIED TO FOCUS AND THE POSITIVE EFFECTS OF THE LIGHTING COMPOSITIONS TO BE FORMED IN THE SHOPS AND SHOP WINDOWS, ON THE CUSTOMERS HAVE BEEN MENTIONED.
Collections