Yüzyıl aşımında otomobillerde biçimbilimsel (morphological) göstergeselleşmeler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yüzyıl Aşımında Otomobillerde Biçimbilimsel(Morphologİcal) Göstergeleşmeler başlıklı tezde öne çıkarılan konular kısaca aşağıdaki gibidir. Tezin başlangıcında, teze isim olan cümlede geçen Biçimbilim ve Göstergebilim terminolojisi ve sıkça raslanılan özel kavranılan hakkında kısa açıklamalar verilmiştir. Bu kavramların dilbiliminden Endüstri Tasarımı bilimine yansımaları kısaca açıklanmaya çalışılmıştır.Bundan amaç Endüstri Tasarımı Bölümlerine Dünya da da Göstergebilim 5-6 yıldır yeni yeni girmeye başlamışdır. Terminolojisini tezi okuyan öğrencilerin ve benim anlamam açısından gerekli gördüm. 100 yılı bulan, kısa fakat çok hareketli geçen otomobilin tarihine kronolojik açıdan incelenip Türkçe karşılıkları bulunmayan terim ve dönemlere isim ve kavram karşılıkları önerildi. Otomobilin tarihi biçem açısından sınıflara ayrıldı.Özellikle 2000 li yıllara biçimbilimsel açıdan damgasını vuracağını düşündüğüm New-Edge ve Postmodernist `1950-60 lardan etkilenme` etkilerin sebeb ve sonuç ilişkileri irdelenmeye çalışılmıştır. Bunların yamsıra otomobillerde biçime etkilerde bulunan Aerodinami veErgonomi üzerine kısa fakat termilonoloji ve standartları hatırlatan açıklamalar açıklamalar yapılmıştır.Bunun sebebi multidisipliner bir dal olan otomobil tasarımında mühensiler ve tasarımcılar arasındaki ortak dile yardımcı olmaktır. Motorsporlarının otomobil tasarımına olan teknik ve simgesel özelliklende irdelenmiştir ve konunun önemi ispatlanmaya çalışılmıştır. Sonuç bölümünde de ikincil tasarım kodları başlığı altında tasarımcıya yeni bir görev verilmeye vede bu görevin tanımlanması sağlanmaya çalışılmıştır. Son olarakta bir consep otomobilin sıfırdan meydanagetirilmesi ve tezi yazan kişinin 20001i yıllar daki otomobillerdeki biçim bilimsel ve simgesel unsurların kendi estetik anlayışı ile ifade etmiştir. MORPHOLOGICAL SEMIOTICS IN AUTOMOBILE DESIGN IN THE BEGINNIG THE NEW MILLENNIUM ABSTRACT In this thesis, first of all, the `morphology` and `semiotics` in automobile-design and related other concepts contituting the terminology were briefly explained. The projections of these concepts from the realm of semantics towards the domain of industrial design were explained. This has been particularly important, as regards successful integratian of some new concepts and ideas with the existing theory and practice of Industrial Design Seience. The history of automobile design is about 100 years old and during these very dynamic years, many new concepts have tsen introduced. In this context, the history of automobile design was chronologically searched in this thesis. The terms end concepts without corresponding Turkish counterparts were determined, and the equivalent Turkish concepts or wards were suggested. Additionally, based upon style, the history of automobile was divided into different periods. Particularly, the `New-Edge` and the `Postmodernist influence of Fifies and.Sixties`, such that I believe the most influential streams ever existed from style point of view, were analyzed regarding their influence in the begining of the new millennium. Considering the interdisciplinary character of automobile design, some terminological explanations, to remind some standards about aerodynamics and ergonomics were made. I thought this would be helpful to develop a common language between engineers and designers. Moreover, the technical and symbolic influence of automobile sports on design was studied and the importance of this subject was emphasized. 'The last part of this thesis contains two important additions. One of them is the definition of a new task for the automobile designer, called `The Secondary Design Codes`. The other is development of a concept car from the very beginning. In this part the author tried to show how to apply all the concepts and ideas explained in the former chapters, in developing a new automobile design. In other words the `Morphalogical Semiotics` in autontobile design and symbolic Factors, were combined under the influence of the self-aesthetic understanding of the author to realize to brand new design.
Collections