Üç boyutlu bilgisayar grafiklerinde görselleştirme unsurları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yaşamımızın her alanına giren bilgisayar teknolojisi ürün ve yapı tasarımının da bir devir açmıştır. El çizimlerinin yerini zamanla 2 boyutlu bilgisayar grafikleri, onların yerini de son on yılda 3 boyutlu bilgisayar grafikleri almaya başlamıştır. Bu gelişmenin nedenini 3 boyutlu bilgisayar programlarının tasarımcıya sunduğu kolaylıklarda aramak gerekir. Yeni teknoloji tasarımcıların tasarımın her aşamasında olası bütün alternatifleri görselleştirmek için rahatlıkla kullanılmakta, geliştirilen ürün ya da tasarlanan bina değişik açılardan incelenebilmekte ve değişik ortam koşullarında test edilebilmektedir. Böylelikle henüz tasarım aşamasında, daha sonra ortaya çıkabilecek sorunlar tespit edilebilmektedir. Bütün bu kolaylıklardan gerektiği gibi yararlanabilmek 3 boyutlu bilgisayar programları için gerekli olan bilgisayar sisteminin yanı sıra programa hakim bir tasarımcıya ihtiyaç vardır. Her ne kadar ışık, renk gibi konulardaki temel bilgiler bilgisayar grafikleri için geçerliyse de örneğin aydınlatma konusunda bilgisayar programları gerçek dünyadan ayrılan bazı farklılıklar göstermektedir. Bunun gibi perspektif ve kamera konusundaki bilgiler bilgisayar grafiklerinde de geçerli olmakla birlikte bilgisayardaki sanal kameralar gerçek kameralardan çok daha fazla işleve sahiptir. Bu kameralar nesnelerin içine girebilmekte, gerçek kameraların yapabilmesi imkansız olan hareketleri gerçekleştirebilmektedir. Bilgisayar destekli tasarımın tasarım sürecine katkıları yadsı namayacak kadar çok olmakla birlikte tasarımın en önemli unsurunun halen insan olduğu örneklerle desteklenen ayrılan çalışmanın ikinci bölümünde daha iyi anlaşılmaktadır. Çalışmamın her aşamasında bana yol gösteren değerli hocam Sayın Prof. Aydın Esen'e ve danışmanım Sayın Prof. Onur Altan'a teşekkürlerimi sunarım. ABSTRACT During the past few decades the computer graphics have been subject to a progressive development. A noticeable change occured in industrial design and architecture with the innovation of 3D computer graphics. It is necessary for the designers of the 21st century to have a vast knowledge of this new technology which can generously contribute to the design process. The aim of this study is to analyse the place of 3D computer graphics in industrial and architectural design process. The first chapter is consecrated to the analysis of computer aided design and virtual reality in order to provide a better understanding of the second chapter which examines in detail the visualisation elements of the 3D computer graphics; namely cameras, lights and colour, materials and maps. Finally, the advantages and the disadvantages of this new technology are discussed in conclusion taking into account the human factor in computer-aided design.
Collections