Odyovizüel konut araçları tasarımında kurum ürün kimliğini oluşturan faktörlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ODYOVİZÜEL KONUT ARAÇLARI TASARIMINDA KURUM-ÜRÜN KİMLİĞİNİ OLUŞTURAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ ÖZET Tezimizin konusu `Odyovizüel Konut Araçları Tasarımında Kurum-Ürün Kimliğini Oluşturan Faktörlerin incelenmesidir. Günlük kullandığımız odyovizüel konut araçları kapsamında tüketici üzerinde oluşan etki doğrultusunda kimi zaman bir kurumun kimliği ürününün / ürünlerinin kimliğinin önüne geçmektedir, kimi zaman ise bu durumun tersi olarak ürününün / ürünlerinin kimliği kurumun önüne geçmektedir. Bazı koşullarda da kurum ve ürün kimliğinin etkileri eşdeğerdir. Bu üç koşula ek olarak karşımıza kimliksizliğin kimliği (no-name) yani kimliksizliğin stratejisi de çıkmaktadır. Bu bağlamda çalışmamızın birinci bölümünde odyovizüel konut araçları, bu araçların tasarımında karşılaşılan sorunlar ve bu araçların tasarımını ve üretimini yapan büyük firmaların konumuza ilişkin tutum ve stratejileri incelenmiştir. İkinci bölümde, Endüstri Tasarımcılarını etkileyen sosyo-kültürel, sosyo- psikolojik ve ekonomik faktörleri ele alarak bu araçların tasarımının tüketici açısından önemi üzerinde durulmuştur. Bunların sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır; 1- Kimliksiz bir kültür ve kültürsüz bir tasarım mümkün değildir. Bu anlamda tasarımcıya kültürü tasarlayan kişi sorumluluğu düşmektedir. 2- Küreselleşme dünya pazarlarının kimliksiz ürünlerle ya da tek bir soyut kullanıcı kimliğine yönelmiş ürünlerle dolmasına yol açmıştır. Bu tasarımda göz ardı edilmemesi gereken bir konudur. 3- Tüketim tarzları kişilerin kimliklerini zenginleştiren birer unsur haline gelmeye başlamıştır. Bu anlamda ürün / hizmet kullanımı bazen tüketiciyi bir sosyal çevreye yerleştiren sosyal-sembolik değeri için arzulanmaktadır. MİMAR SİNAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTÜTÜSÜ I ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS TEZİ HAZIRLAYAN: SERHAN GÜZELDEREN - DANIŞMAN: PROF. İLHAN ERHANODYOVİZÜEL KONUT ARAÇLARI TASARIMINDA KURUM-ÜRÜN KİMLİĞİNİ OLUŞTURAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ 4- 1980'lede tüketici eğilimi, `onu güzel olduğu, bana prestij verdiği için aldım` şeklinde iken; 1990'larda `kullanım rahatlığı ve haz duygusu verdiği için bu ürüne sahibim` düşüncesi yaygındır. Bu bulgulardan hareketle, kültür, sosyal değerler ve yaşam tarzlarının odyovizüel konut araçları tasarımında özellikle günümüzde mikro-elektronik teknolojisinin de hızlı gelişimi ile tasarımda ki kimlik ve anlam kayıpları söz konusu iken önemi daha da artmıştır. Üçüncü bölümde ise kimlik kavramı belirlenmeye çalışılmıştır. Kimliği oluşturan öğeler başlığı altında; - kurum kimliği, - ürün kimliği, - tasarımcı kimliği, - marka kimliği, - ülke kimliği - ve kimliksizlik kavramları tanımlanmıştır. Bununla beraber konunun daha iyi kavranabilmesi için kimliğin etkileşim içerisinde olduğu kültür ve imaj kavramlarına da değinilmiştir. MİMAR SİNAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTÜTÜSÜ II ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS TEZİ HAZIRLAYAN: SERHAN GÜZELDEREN - DANIŞMAN: PROF. İLHAN ERHAN ODYOVIZUEL KONUT ARAÇLARI TASARIMINDA KURUM-ÜRUN KİMLİ?İNİ OLUŞTURAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ SUMMARY The subject of the thesis is `Researching The Factors Of Forming Corporate- Product Identity At Designing Audio Visual House Product.` Including our daily use audio visual products direction to the impression over consumer, sometimes corporate identity could be dominant to the product identity. Sometimes this acts in reverse like product identity could be dominant over the corporate identity. Also under some conditions, corporate identity and product identity could create an equal impression. In addition to these three conditions, we could meet no name strategy. In this context, in the first part of our work; audio visual house products, problems while designing these products, the conducts and strategies of large firms which design and produce them are researched. In the second part; in considering the importance of these products for the consumer we take into account the socio-cultural, socio-psychological and economic factors which affect the industrial designers. At results of these, we reach these inventions; 1. A culture having no identity and a design having no culture is impossible. Therefore, responsibility of designer is to be a person who designs the culture. 2. Globalization gives rise to product which has no identity or only one abstract user identity at the world markets. This theme must not undervalue in designing. 3. Consumption styles becomes elements that enrich of persons identity. Therefore, sometimes using product / service desire for locating the consumer in a socio-symbolic value. MİMAR SİNAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTÜTÜSÜ m ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIM! ANABILİM DALI YÜKSEK LİSANS TEZİ HAZIRLAYAN: SERHAN GÜZELDEREN - DANIŞMAN: PROF. İLHAN ERHANODYOVİZÜEL KONUT ARAÇLARI TASARIMINDA KURUM-ÜRÜN KİMLİ?İNİ OLUŞTURAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ 4. İn 1980's consumer tendency was; `I bought this because of giving me prestige and for its beauty`, in 1990's it became; `I have this product because of giving me pleasure sense and for its usage.` Act with these inventions, culture, social values and lifestyles become more important at designing audio visual house products while especially in these days in question with the quick development of micro-electronic technology loss identity and meaning. In the third part; we research to determine consept of identity. Under heading the elements of forming identity; - corporate identity, - product identity, - designer identity, - brand identity, - national identity, - and no identity (no-name) we mention the consepts of culture and image which interact with identity for understanding the theme better. MİMAR SİNAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTÜTÜSÜ IV ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS TEZİ HAZIRLAYAN: SERHAN GÜZELDEREN - DANIŞMAN: PROF İLHAN ERHAN
Collections