Otomobil tasarımının gelişim süreci ve bu sürece etki eden faktörler üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özet Tasarım kavramı söz konusu olduğunda en büyük ve çarpıcı gelişmeyi otomotiv sektöründe görebiliriz. Bu gelişimin arkasında ise görünenden çok daha kapsamlı bir süreç yattığı söyleyebiliriz. Bu çalışmada bu sürecin nasıl işlediğine, bileşenlerinin neler olduğuna, tasarımcılar olarak bizlerin bu çok boyutlu süreçlerin içinde nasıl bir yere sahip olması gerektiğini ve bugüne kadarki gelişimlerin içinde tasarımcıların donanımlarının bu süreçlere nasıl etki ettiğine yer verilmektedir. Üç bölüm olarak ele alman bu araştırma çalışmasının ilk bölümünü, tasarım olgusuna ilişkin kavramların tanımlanmasına ve otomobil tasarımını oluşturan kavramların boyutları ve süreçlerinin incelemesine, yükselen ve düşen değerler, ihtiyaçlar, eğilimler gibi kavramların bugüne kadarki kilometre taşı olmuş örneklerle birlikte tarihsel gelişim içindeki yeri, sosyo-kültürel ve ekonomik boyutlarıyla birlikte değerlendirilmesine yer verilmektedir. İkinci bölümde; otomobilin bugüne kadar geçirmiş olduğu evrime, morfolojik değişimlerin nedenlerine, tasarlama yöntemlerinin araştırılmasına ve bu süreçlere etkisi olan 'analoji ve algısal', 'simgesellik', 'reflektif, 'statü sembolü', 'süreklilik', 're-dizayn', 'marka ve ürün kimliği', 'tasarımcı kimliği' ve 'değer' gibi kavramların analizlerine yer verilmektedir. Üçüncü bölümde ise; otomobil tasarımının bu araştırılan süreçleri ve kavramlarını doğrultusunda etkili olmuş ve etkileri halen devam eden tasarıma yönelik akımların, kavramsal yaklaşımların ve eğilimlerin incelenmesine yer verilmektedir. Anahtar Sözcükler: Estetik, Algılama, Sosyo-kültürel, Yükselen Değerler, Düşen Değerler, Sürdürülebilirlik, Ekonomiklik, Kavramsallık, Simgesellik, Süreklilik, Üretilebilirlik, Karşılanabilirlik, Statü Sembolü, Marka, Ürün Kimliği, İleri teknoloji, Kullanıcı Dostu, Ekolojik Summary When the design is the matter, the biggest, the most impressive and maybe the most extravagant development and progress can be seen on Automotive Design. We can easily assume that there lies a much more complicated and sophisticated process behind and beyond this proggression than presumed. In this research the facts like how these processes are underway, what are the outcomes of the components of these factors, how we -the designers- are supposed to be involved in, what will the place for the designer be and last but not the least how the hardware of the industrial designers effected the whole progression until the present day regarding on this manner are to be analysed and worked out. The first of the three main section includes the definitions of the concepts related to the design criteria and the dimensions of the facts that constitute the automotive design, the ascending and descending values, requirements and trace of the recent trends that are involved in creating the milestones of the automotive history, the affects of the dimensions of the social, cultural and economical circumstances. On the second section; the evolution of the automotive design until the present day concerning the morphological alterations (the metamorphosis), planning and designing methodologies, the considerable design facts like anology, perception, symbolic meaning, reflectivity, statual signification, continuity, re-use and re-design, marquis and branding with product identity, designer identity as well as the corporate identity and the conceptual values are to be examined. The third section concludes the research with the recent design trends with the foundation of the modern art movements inspiring the automotive and transportation design and conceptual project development tendancies with their reflections on modern life based on the previously mentioned criteria. Keywords: Aesthetics, Perception, Morphology, Ascending And Descending Values, Continuity, Economical, Conceptual, Affordance, Statual And Symbolic Meaning, Branding, Product And Designer Identity, High-Tech, User-Friendly VI
Collections