Hemşirelik son sınıf öğrencilerine kriz kaynak yönetimi kullanılarak verilen simülasyon destekli hipoglisemi eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, hemşirelik son sınıf öğrencilerine sınıf içi teorik anlatım ile verilen Kriz Kaynak Yönetimi (K.K.Y.) eğitiminin, hipoglisemi atağı geçiren hastaya yaklaşım sürecinde ki etkinliğini değerlendirmek amacıyla ön test- son test kontrol gruplu tam deneysel araştırma olarak yapıldı. Deney (n=30) ve kontrol (n=31) grubu basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçildi. Tüm öğrenciler hipoglisemi teorik eğitimi verildi. Deney grubu ek olarak Kriz Kaynak Yönetimi eğitimine katıldı. Teorik eğitimlerin ardından tüm öğrenciler simülasyon senaryo uygulamasına katıldı. Veriler, Demografik Bilgi Formu, Hipoglisemi Yönetimi Bilgi Formu, Hipoglisemi Senaryosu Kontrol Formu ve Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma, minimum, medyan, maksimum), Shapiro Wilk testi, Wilcoxon Signed Rank testi, Mann Whitney U testi, Ki-Kare testi, Spearman's rho korelasyon analizi ve Intraclass Correlation analizi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlendi, analizler için MedCalc Statistical Software version 12.7.7 Programı kullanıldı. Veriler 51 (%83,6) kadın, 10 (%16,4) erkek toplam 61 öğrenciden toplandı. Gruplar arası ön test ve son test puan ortalamaları açısından istatistiksel anlamlı bir fark bulunmağı ve tüm öğrencilerde son test ortalaması ön teste göre daha yüksek olduğu tespit edildi. Hipoglisemi senaryo performanslarında, deney grubunun Kriz Kaynak Yönetimi basamakları ortalamalarının kontrol grubuna göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu tespit edildi (Mann-Whitney U p<0,05) . Memnuniyet ve özgüven ölçek sonuçlarında, tüm öğrencilerde simülasyon uygulaması sonrasında memnuniyet ile öz güven düzeyi arasında pozitif yönlü iyi düzeyde istatistiksel anlamlı korelasyon saptandı. Sonuç olarak, kriz kaynak yönetimi eğitiminin teorik ve uygulamalı olarak verilmesi kriz öncesi ve anında müdahale becerisini geliştirmektedir. Mezuniyet öncesi hemşirelik eğitimlerine K.K.Y. eğitiminin entegre edilerek her yıl düzenli olarak verilmesi önerilmektedir.Anahtar Sözcükler: Hemşirelik, Hipoglisemi, Kriz kaynak yönetimi, Simülasyona dayalı eğitim In this study, the effect of crisis resource managemnet training ( C.R.M.) given to the nursing students in the approach to the patient who had an attack on hypoglycemia was examined. Experimental design with pre-test and post-test control group was used. The experimental group (N=30) and the control group (N=31) were selected via simple random sampling. All students were taught about hypoglycemia. The experimental group participated C.R.M. training. After the theoretical training, all students participated in the simulation scenarios. Demographic Information Form, Hypoglycemia Management Information Form, Hypoglycemia Scenario Control Form and Student Satisfaction and Self-Confidence Scale in Learning were used to collect data. Descriptive statistics, Shapiro Wilk test, Wilcoxon Signed Rank test, Mann Whitney U test, Chi-Square test, Spearmanaps rho correlation analysis and Intraclass Correlation analysis were used for analysis. The statistical significance level was determined as 0.05, MedCalc Statistical Software version 12.7.7 Program was used for analyzes. Data were collected from 61 (51.6%) female and 10 (16.4%) male students. There was a statistically significant difference between the groups in terms of pre-test and post-test mean scores and the posttest mean of all students was higher than the pre-test. In hypoglycemia scenario performances, the mean of Crisis Resource Management steps of experimental group was found to be statistically higher than control group (Mann-Whitney U p <0.05). There was a statistically significant positive correlation between satisfaction and self-confidence level in all students after simulation training. As a result, C.R.M. training is developing the ability to intervene before and during the crisis. The integration of C.R.M training to nursing training and repeated on a regular basis annually is recommended.Key Words: Crisis resource management, Hypoglycemia, Nursing, Simulation based training
Collections