Çevre kavramı, endüstri ürünleri tasarımındaki yeri ve bir tasarım stratejisi olarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çevre kavramı, birçok etkileşimin yaşandığı devingen bir sistem oluşunun beraberinde, günümüzde insan faaliyetlerinin yoğunluğu sonucu ortaya çıkan değişimi barındırmaktadır. Çevre olgusunun anlaşılabilirliği için, insanın çevresini algılama yetisinin kontrolünü sağlayan toplumsal, sosyolojik ve ekonomik faktörlerin ortaya konulması gerekmektedir. Tez araştırma konusunun oluşturduğu yönü ile çevrenin ana unsuru insan, ürettikleri ve tükettikleridir. Böylece insan ve çevre etkileşimlerinin, ürün olgusuna yansımaları ile karşılıklı gelişimi irdelendiği takdirde, Endüstri Ürünleri Tasarımı alanındaki yeri ortaya çıkmaktadır. Kurulan çevre ve ürün bağıntısında gerçekleşen çevresel değişim, yoğunlukla doğanın tahribatını ve ekolojik dengenin bozulmasını içermektedir. Bu yolla çevre odaklı tasarım, ekolojik çevrede zorunlulukların ve çevresel tasarım unsurlarının belirlenmesi amacını taşımaktadır. Çalışmada, çevre ve ürün ilişkisinde tasarım sürecinin değerlendirilmesi, çevre odaklı tasarım ölçütlerinin belirlenmesi ve bu ölçütlerin uygulama yöntemleri araştırılmıştır. Uygulamalar, ekolojik tasarım stratejilerinin geliştirilmesi ve kullanılırlığı üzerine yoğunlaştırılmış, strateji belirlenmesine yönelik faaliyetler ve sonuçları bulgulanmıştır. Belirlenen tasarım stratejisinin yol haritası tayini yapılmış ve bağıntıların çok yönlü olduğu görülmüştür. In today's world, the concept of environment harbors the change emerged as a result of the extensive human activity together with being a dynamic system where many interactions happen. Social, sociological and environmental factors controlling the ability of the human beings to perceive the environment have to be put forward for phenomenon of environment to be understandable. The subject of the thesis research is the key element of the environment; human, things that it produces and consumes. Thus, the place of it in the field of Industrial Design emerges when the mutual development together with the reflections of human and environment interactions on phenomenon of product is examined. The environmental change arisen out of the environment and product relation mainly consists of destruction of nature and disruption of the ecological balance. By this way, environment oriented design carries the objective of determination of the obligations in the ecological environment and factors of the environmental design. In this study, the evaluation of the design in the scope of the environment and product relation, determination of the environment oriented design criteria and the methods for the applications of these criteria have been researched. The emphasis mainly laid on the development and usability of the ecological design strategies and activities and the result in relation to the determination of strategy have been discovered. The road map of the specified design strategy has been appointed and it is discovered that the relation is versatile.
Collections