Okul öncesi eğitim döneminde çocuklar için felsefe eğitiminin öğrencilerin yaratıcılık düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Çocuklar İçin Felsefe Eğitiminin okul öncesi dönemdeki çocukların yaratıcılık düzeylerine etkisini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi programının öngördüğü çalışmalara göre gerçekleşen etkinliklerin okul öncesi eğitim dönemindeki çocukların yaratıcılık düzeyleri bakımından anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığına etkisi incelenmiştir. Bu araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenlerden eşleştirilmiş desen kullanılmıştır. `Ön Test-Son Test Kontrol Gruplu` modele göre desenlenmiş olan bu araştırma kapsamında biri deney, biri kontrol olmak üzere iki grup oluşturulmuştur. Deney grubundaki çocuklara Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi Programı ile 12 hafta boyunca ortalama 45'er dakikalık, haftada 2 oturum olmak üzere toplam 24 oturum halinde uygulama yapılmıştır. Kontrol gruplarına ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Deney grubundaki ÇİFEP uygulamaları araştırmacı tarafından yürütülmüştür.Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Manisa İli Yunusemre İlçesi'ndeki devlet okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-72 aylık toplam 96 çocuk oluşturmaktadır. Deney grubunda 48, kontrol grubunda 48 çocuk yer almıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Yıldız Çiçekler, Alakoç Pirpir ve Aral (2020) tarafından geliştirilen `Erken Çocukluk Yaratıcılık Ölçeği (EÇYÖ)` kullanılmıştır. Çocuklar ve ailelerinin demografik bilgileri ise araştırmacı tarafından oluşturulan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılarak elde edilmiştir.Araştırmada elde edilen veriler araştırmanın genel amaç ve alt amaçları doğrultusunda genelden özele doğru ilerleyen bir yapı içerisinde değerlendirilmiştir. Araştırma verisi IBM SPSS (26) programında düzenlenip analiz edilmiştir. Analizlerde deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin Erken Çocukluk Yaratıcılık Ölçeğinin birinci (ön test) ve ikinci (son test) uygulamasından elde ettikleri ortalamalar arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılık bulunup bulunmadığı incelenmiştir. Verinin analizinde, grup içi karşılaştırmalarda Wilcoxon testi, gruplar arası karşılaştırmalarda da Mann Whitney U testi ile bağımsız örneklem t-testleri yapılmıştır.Araştırma sonuçları incelendiğinde; Deney ve kontrol gruplarında yer alan çocukların Erken Çocukluk Yaratıcılık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gözlenmiştir. Deney grubundaki çocukların son testten elde ettikleri ortalamalar kontrol gruplarındaki çocuklardan anlamlı düzeyde daha yüksektir. Yanı sıra, deney grubundaki küçük yaş çocukların ön test ve son test ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Bununla birlikte deney grubundaki büyük yaş çocukların son testten elde ettikleri ortalamaların ön teste göre anlamlı düzeyde artmıştır. Bu bağlamda, Çocuklar İçin Felsefe Eğitiminin 48-72 ay çocuklarının yaratıcılık becerileri üzerinde etkili olduğu söylenebilir.Anahtar kelimeler: Okul öncesi eğitim, çocuklar için felsefe eğitimi, yaratıcılık The aim of this research is to determine the effect of Philosophy Education for Children on the creativity levels of children in preschool period. For this purpose, the effect of the activities realized according to the studies envisaged by the Philosophy Education Program for Children has been examined in terms of the creativity levels of the children in the pre-school education period. In this research, a paired pattern of quasi-experimental patterns with pretest-posttest control group was used. Within the scope of this research, which was designed according to the `Pre-Test-Post-Test Control Group` model, two groups, one experimental and one control, were formed. The children in the experimental group were applied in a total of 24 sessions, with an average of 45 minutes, 2 sessions per week, for 12 weeks with the Children's Philosophy Education Program. No intervention was made to the control groups. ÇİFEP applications in the experimental group were carried out by the researcher.The study group of the study consists of a total of 96 children, 48-72 months of age, who attended the state preschool education institution in Yunusemre District of Manisa Province in the 2019-2020 academic year. There were 48 children in the experimental group and 48 children in the control group. As a data collection tool in the research; `Early Childhood Creativity Scale (EÇYÖ)` developed by Çiçek, Pirpir and Aral (2019) was used. The demographic information of the children and their families was obtained using the `Personal Information Form` created by the researcher.The data obtained in the research were evaluated in a structure that progresses from general to specific in line with the general purpose and sub-objectives of the research. Research data was edited and analyzed in IBM SPSS (26) statistical analysis program. In the analysis, it was investigated whether there is a statistically significant difference between the averages obtained by the students in the experimental and control groups from the first (pretest) and second (posttest) application of the Early Childhood Creativity Scale. In the analysis of the data, the Wilcoxon test was used for in-group comparisons, and the Mann Whitney U test was used for inter-group comparisons, and independent sample t-tests were performed.When the research results are examined; A statistically significant difference was observed between the Early Childhood Creativity levels of the children in the experimental and control groups. The averages that the children in the experimental group obtained from the posttest were significantly higher than the children in the control groups. In addition, there was no statistically significant difference between the pretest and posttest averages of young children in the experimental group. However, the averages of older children in the experimental group of the posttest increased significantly compared to the pretest. In this context, it can be said that Philosophy Education for Children has an impact on the creativity skills of 48-72 months old children.Keywords: Preschool education, philosophy education for children, creativity
Collections