Beş basamaklı öfke kontrol eğı̇tı̇mı̇nı̇n yetı̇şkı̇nlerdekı̇ öfke düzeyı̇ne etkı̇sı̇
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BEŞ BASAMAKLI ÖFKE KONTROL EĞİTİMİNİNYETİŞKİNLERDEKİ ÖFKE DÜZEYİNE ETKİSİİskit, YağmurKlinik Psikoloji Yüksek Lisans ProgramıTez Danışmanı: Prof. Dr. Medaim YanıkAğustos 2019, 104 sayfaBu araştırmanın amacı Beş Basamaklı Öfke Kontrol Eğitimi'nin yetişkinlerdegörülen öfke kontrol problemine yönelik etkililiğini incelemektir. Buradan yolaçıkarak hem literatürde hem de pratik alanda gözlemlenen boşluğu doldurmak veöfke kontrolünü sağlamak adına kullanılabilecek müdahalelerin yaygınlaşmasınısağlayarak toplumsal ruh sağlığına yönelik çalışmalara katkıda bulunmak diğeramaçlar arasında yer almaktadır. Prof. Dr. Medaim Yanık tarafından geliştirilen BeşBasamaklı Öfke Kontrol Eğitimi çalışma kapsamında katılımcılara uygulanmış; öntest, son test ve izleme testi ile programın etkililiği ölçülmüştür.Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul'da yaşayan, 18 yaş üstü yetişkin kadın veerkekler oluşturmaktadır. Başakşehir'de bulunan İbn Haldun Üniversitesi PsikoterapiUygulama ve Araştırma Merkezi'nin (İPAM) aracılığıyla belirlenen tarihlerde öfkekontrol eğitimi verileceği duyurusu sosyal medyadan ve billboardlar üzerindenyapılmış, öfke kontrol problemi olduğunu düşünen, eğitime kayıt yaptıran veçalışmaya katılmaya gönüllü olan 38 kişiden eğitim öncesinde, eğitimden bir aysonra yapılan bireysel görüşmelerde ve eğitimden iki ay sonra yapılan izlemetestinde veriler toplanmıştır. Araştırmanın verilerine Sürekli Öfke ve Öfke İfadeTarzı Ölçeği ile `Son bir ayda öfke patlamalarımı kontrol etme düzeyim` sorusunakatılımcıların 0 ve 10 arasında likert tipi yaptıkları puanlama aracılığıyla ulaşılmıştır.Elde edilen verilerin analizinde SPSS 21 istatistik paket programı kullanılmış,hipotezlerin sınanması Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile yapılmıştır. Tüm buişlemlerin sonucunda katılımcıların son testinde ön test puanlarına göre sürekli öfkeve dışa yöneltilen öfkelerinde anlamlı derece azalma, öfke kontrollerinde de anlamlı vderecede artış olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca eğitimden iki ay sonra yapılan izlemetestinde her bir değişkendeki etkinin devam ettiği saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Öfke, Öfke Kontrolü, Beş Basamaklı Öfke Kontrol Eğitimi THE EFFECT OF FIVE-STEP ANGER MANAGEMENTPROGRAM ON ANGER LEVEL IN ADULTSİskit, YağmurMA in Clinical PsychologyThesis Supervisor: Prof. Medaim YanıkAugust 2019, 104 pagesThis study aimed to investigate the effectiveness of Five-Level Anger ControlTraining on adult anger control problem. In light of this, the other aims were tocontribute to social and mental health activities by spreading anger controlinterventions and fill the gap observed in the literature and the practicalfield. Participants attended to Five-Step Anger Management Program developed byProf. Dr. Medaim Yanık; pre-test, post-test and monitoring test were applied tomeasure the effectiveness of the program.The study group consisted of adult men and women over the age of 18 who live inIstanbul. Anger control training announced on the dates determined by the İbnHaldun University Psychotherapy Application and Research Center (IPAM) inBaşakşehir through social media and billboards. 38 people who thought they haveanger control problems, enrolled in the training and volunteered to participate in thestudy. The data was collected before anger control training, in the individualinterviews after the first month and in the follow-up test two months after thetraining. The data of the study was obtained by using the Anger and AngerExpression Scale and the question of `My level of controlling anger outbursts in thelast month` through the Likert-type scoring of the participants between 0 and 10.SPSS 21 statistical package program was used to perform all statistical analysis andWilcoxon Signed Ranks Test was run for hypothesis testing. Comparisons of pre andpost-test scores showed a statistically significant decrease in anger and anger-outscores, an increase in anger controls scores. Besides, scores of the follow-up test viiconducted two months after the training showed that the effect of each variable wascontinuing.Keywords: Anger, Anger Control, Five-Step Anger Management Program
Collections