A treatise concerning the concept of experience of Hegel
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Deneyim kavramı Hegel'in felsefi sisteminde önemli bir yer işgal eder. Deneyimkavramı, bilincin, kendisini mutlak bilgiye götüren momentler boyunca hareketineişaret eder. Bu bakımdan, deneyim kavramı, Hegel'in sisteminin varoluşu bilgi alanınaeklemleme yeterliliğine kavuşmasına imkân veren temel bileşenidir. Böylece özne vebenlik kurulumu doğrudan deneyim kavramına bağlanmış olur. Deneyim kavramıüzerine olan incelememizde, bilincin anlamına ve dönüşümüne parallel olacak şekildedeneyimin anlamına ve dönüşümüne odaklanıyoruz. Bu bakımdan, deneyimkavramının iki ayrı anlamı olduğunu iddia ediyoruz: ilki kavramın düz anlamı, diğeriise yan anlamı. Özbilinç deneyim kavramının yan anlamı veya ikinci anlamı ile varlığagelirken, bilinç deneyimin düz anlamı veya ilk anlamı yoluyla tezahür eder. Bu teziniddiası da deneyim kavramının kendi içindeki farklılaşmasının sonuçlarınıgöstermektir. Buna ek olarak, deneyim kavramının, bilincin kendi varoluşunu bilmesiedimindeki etkisi de bu tezin diğer bir odak noktasıdır. Sonuç olarak, deneyimkavramının anlam bakımından iki ayrı kısma bölünmesi Hegel'in felsefi sisteminindiğer yaklaşımlardan farklılaşmasını ve iki özne türünün açığa çıkmasını ve benlikkurulumunu gösterme konusunda aşikâr bir etkiye sahiptir.Anahtar Kelimeler: bilinç; deneyim; Hegel; Geist; idealizm; özbilinç. The concept of experience occupies an important position in Hegel's system ofphilosophy. It refers to the movement of consciousness throughout the moments whichtake the consciousness to the absolute knowledge. In this sense, the concept ofexperience is the main component of Hegel's system which allows it to becomecapable of integrating the existence into the realm of knowledge. Thus, the foundationof the subject and ego is directly tied to the concept of experience. In our investigationof the concept of experience, we focus on the meaning and the transformation of it asappropriate to the transformation and the meaning of the consciousness. In this context,we claim that the concept of experience has two different meanings; one isdenotational, and the other one is connotational meaning of it. The consciousnesscomes into appearance through the denotational, or the first, meaning, whilst the self-consciousness comes into being through the connotational, or the second, meaning ofthe concept of experience. What this thesis claims is obviously to manifest the resultsof distinction of the concept of experience in itself. In addition to this, the impact ofthe concept of experience on the activity of the consciousness to get to know itsexistence is another focal point of this thesis. As a consequence, the division of theconcept of experience into two meanings has an obvious effect on the manifestationof the differentiation of Hegel's system of philosophy from other approaches, and, ofthe foundation of the ego and appearance of two types of subject.Keywords: consciousness; experience; Hegel; Geist; idealism; self-consciousness.
Collections