İnternet oyun oynama bozukluğu, akılcı olmayan inançlar, başa çıkma stratejileri ve öz-denetim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Patolojik İnternet Kullanımının Bilişsel Davranışçı Modeli'ni temel alarak akılcı olmayan inançlar, başa çıkma stratejileri, öz-denetim becerisi ve İnternet Oyun Oynama Bozukluğu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Örneklem bağımlı (N=31) ve klinik olmayan (N=30) olmak üzere iki gruptan oluşmuştur. Bağımlı grup, Prof. Dr. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Hastanesi İnternet Bağımlılığı Kliniği'ne başvuran ve İnternet Oyun Oynama Bozukluğu tanısı alan, klinik olmayan grup ise Bakırköy Dr. Sadi Konuk Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniği'ne başvuran ve dahil edilme kriterlerini sağlayan 14-18 yaş aralığındaki ergen bireylerden oluşmuştur. Katılımcılara Kişisel Bilgi Formu, İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Kısa Formu, Akılcı Olmayan İnanç Ölçeği-Ergen Formu, Ergenlerde Öz-Denetim Becerileri Ölçeği ve Ergenler için Başa Çıkma Ölçeği uygulanmıştır. Veriler dört analiz ile değerlendirilmiştir. Temel değişkenleri demografik değişkenler açısından incelemek için karşılaştırmalı analizler, bağımlı ve klinik olmayan gruplar arasındaki olası farklılıkların tespiti için bağımsız gruplar t-testi, temel değişkenler arasındaki ilişkiler için korelasyon analizi ve son olarak, genel örneklem üzerinden temel değişkenler arasındaki yordayıcı ilişkileri incelemek için Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Analizlerin sonuçlarına göre, internet oyun oynama bozukluğu dışında veya yanısıra psikiyatik bozukluğu olan katılımcıların internet oyun oynama bozukluğu düzeyi ve başarısız öz denetimleri diğer katılımcılara göre daha yüksek bulunmuştur. İlgili bulguyu destekler nitelikte oyun oynama bozukluğu ve öz-denetimin düzenli ilaç kullanımına göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Akılcı olmayan inançlar ve başa çıkma stratejileri demografik değişkenler açısından farklılaşmamıştır. Bu iki değişken için bağımlı ile klinik olmayan grupların karşılaştırılmasında da farklılık tespit edilmemiş olmakla birlikte internet oyun oynama bozukluğu düzeyi ve başarısız öz-denetim bağımlı grupta daha yüksek bulunmuştur. Bu çalışma kapsamında modele dahil edilen öz-denetim becerilerinden başarısız öz-denetimin internet oyun oynama bozukluğunu önemli düzeyde yordadığına ulaşılmıştır. Diğer değişkenler ile benzer şekilde ilişki tespit edilmemiş olmasının olası nedenleri, sınırlılıklar ve doğurgular tartışma bölümünde ele alınmıştır. The aim of the current study is to investigate relationships between irrational beliefs, coping strategies, self-regulation skill and level of internet gaming disorder depends on A Cognitive-Behavioral Model of Pathological Internet Use. The sample comprises two groups: addictive (N= 31) and non-clinical (N= 30). The addictive group consists of adolescents (14-18 years) who applied to Prof. Dr. Mazhar Osman Mental Health and Neurologial Diseases Hospital and diagnosed with internet gaming disorder. The non-clinical group consists of adolescents (14-18 years) who applied to The Pediatric Outpatient Clinic of Dr. Sadi Konuk Training and Research Hospital and met inclusion criterias. Demographic information form, Short Form of Internet Gaming Disorder Scale, Irrational Beliefs-Adolescent Form, The Adolescent Self-Regulatory Inventory and Kidcope were applied to participants. The data were evaluated with four analyzes: Comparative analysis for examining main variables in terms of demographic variables, independent two sample t-test for differences between the groups, correlation analysis for relationships between main variables and, regression analysis for predictive relations. According to results, level of internet gaming disorder and unsuccessful self-regulation were higher in participants who have psychiatric disorders other than internet gaming disorder or as a comorbid disorder compare to others. This finding was supported by another evidence showing that gaming disorder level and self-regulation skill significantly differs based on regular medicine use. Irrational beliefs and coping startegies did not differ according to demographic variables. Although there was no difference in the comparison of addictive and non-clinical groups for these two variables, the level of internet gaming disorder and unsuccessful self-regulation were higher in the addictive group. Also, unsuccessful self-regulation which included in the model within the scope of this study significantly predicted level of internet gaming disorder. Possible reasons of not finding a relationship between internet gaming disorder and other variables, limitations and implications were discussed in the discussion section.
Collections