Çocuk gelişimi–spor ilişkisinin fiziksel çevre ve mekan algısı üzerinden irdelenmesi: Örnek bir hareket merkezi modeli
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk gelişimi ve spor ilişkisine, fiziksel çevre ve mekan algısı üzerinden yaklaşan bu çalışma beş ana bölümden oluşmuştur.Birinci bölüm, bireyin duyuşsal, zihinsel ve psiko-motor gelişimi açısından büyük bir öneme sahip olan spor kavramını ele alır. Bireyin özellikle çocukluk döneminde sporun neden önemli olduğunu açıklayarak, bu etkinlik için tanımlı mekanları sıralar. Nitelik ve nicelik açısından 'ideal' çocuk hareket mekanları bulunmaması üzerinden çalışmanın amacını ve araştırmanın yöntemini tanımlar. İkinci bölüm, Çocuk Gelişimi ve Spor İlişkisi'ni konu edinir. Bu kapsamda gelişimin büyümeyle, çevreyle ve oyunla olan ilişkisi incelenir. Gelişim ve büyüme ilişkisi kapsamda konu; anne karnından başlayarak ölüme kadar geçen hayat sürecinde meydana gelen tüm değişimlerin nasıl sistematize edildiği, gelişim dönemlerinin nasıl tanımlandığı ve gelişim alanlarının ne olduğu açıklanmaya çalışılır. Gelişim ve çevre ilişkisi, fiziksel çevrenin gelişim üzerindeki etkisine değinerek, bireyin çevre ile girdiği çift yönlü etkileşimi sistematize eden yaklaşımları inceler. Gelişim ve oyun ilişkisi, kendinden önceki iki başlığı bir potada toplayarak, oyunu bir büyüme ve gelişim aracı olarak ele alır. Üçüncü bölüm, Çocuk ve Fiziksel Çevre İlişkisi'ni konu edinir. Burada bahsi geçen fiziksel çevre mekandır ve mekanın nasıl duyumsandığı, bu duyumun nasıl anlamlandırıldığı ve nasıl algıya dönüştüğü tanımlanır. Bu kapsamda önce çocuk, sonra hareketin kendisi üzerinden mekan algısının nasıl oluştuğu incelenerek; hareket üzerinden, hareket mekanlarının tanımlanması amaçlanır.Dördüncü bölüm, Örnek Bir Hareket Merkezi Modeli ortaya koyar. Amaç, bu model üzerinden, çocuk odağında tasarlanan hareket merkezlerinin tasarım kriterlerinin ortaya konulmasıdır. Bu kriterler, mekanın organizasyon ve işlev şeması üzerinden geliştirilen yapı, iç mekan, mobilya ve malzeme ölçekleri üzerinden tanım kazanır. Beşinci ve son bölümde, oluşturulan teorik altyapı üzerine geliştirilen örnek modele ilişkin sonuçlar değerlendirilerek, gelecekte yapılabilecek çalışmalar için önerilerde bulunulur. This study approaching to the relation between child development and sports through the physical environment and space perception comprises five main sections.The first section discusses the concept of sport having great importance in terms of the affective, mental and psychomotor development of the individual. It explains why sports is important in the childhood period of the individual and specifies the defined spaces for that activity. It defines the aim of the study and the method of the research through the lack of 'ideal' movement spaces for the children in terms of quality and quantity.The second section mentions the Relation between Child Development and Sports. Within this scope the relation of the development with the growth, environment and play is examined. Within the scope of the relation of development and growth, it is tried to explain how all the alterations occurred during the life span from mother's womb to death are systemized, how the development periods are defined and what are the zones of development. The relation of development and growth examines the approaches systemizing the bilateral interaction of the individual with the environment by referring to the effect of the physical environment on the development. The relation of development and play mentions the play as a tool of the growth and development by focusing on the former two titles. The third section mentions the Relation of the Child and Physical Environment. The physical environment mentioned here is the space and how the space is sensed, how this sense is interpreted and how it transferred to perception is defined. Within this scope, it is aimed to define the movement spaces through the movement by examining how the space perception is occurred through the child at first ant then movement itself.The fourth section shows An Exemplary Model for the Movement Centre. The aim is to show the design criteria of the movement centres designed at the focus of child through that model. Those criteria are defined through the scales of the structure, indoor, furniture and material developed through the organisation and function scheme of the space.In the fifth and the last section, the suggestions are made for the studies may be done in the future by evaluating the results related to the exemplary model developed on the theoretical infrastructure composed.
Collections