167 numaralı Malatya Kadı Sicili`nin (H. 1336-1338)/(M. 1917-1918) 1-100. sayfalarının transkripsiyonu ve değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Osmanlı Devleti'nin klasik dönemdeki idari yapılanması 19. yyda da devam etmiştir. Osmanlı ülkesi idari birim olarak beylerbeylik, sancaklar ve kazalara ayrılmıştır. Sancak ve kazaların sosyal, dini, hukuki ve idari konularla ilgili meseleleri, kadıların sorumlulukları arasında idi. Kadılar şer'i ve hükmi muamelatta, kendilerine verilen beratta gösterilen vazifeleri görüp, Hanefi mezhebi üzerine karar verirlerdi. Araştırmamızın konusu olan Malatya'nın 167 Nolu Kadı Sicili, 1917 senesini kapsamaktadır. Bu tarihte Malatya Osmanlı devletinin sancağıdır. 167 Nolu Malatya Kadı Sicilinin 1-100 sayfaları arasındaki kısım araştırma konumuzdur.1917 yılındaki kadı sicilinde Malatya'daki miras, ölüm, mehr, boşanma, borç, vekâlet gibi konular geçmektedir.Belgelerde dikkat çeken bir husus gayrimüslim halk ile Müslüman teb'a ilişkilerinin iç içe geçmiş olmasıdır. Bu durum Osmanlı medeniyetinin dini yapısındaki farklı kesimlere adaletle hükmeden ve hoşgören tutumunu bir kez daha ortaya koymaktadır.Anahtar Kelime: Miras, Boşanma, Vekalet The administrative structuring of the Ottoman Empire in the classical period continued in the 19th century as well. The Ottoman Empire was consisted of sultanates, sanjaks and districts as administrative units. The social, religious, legal and administrative tasks of the sanjaks and districts were among the responsibility of the kadies. They performed the tasks which were pointed out on the certificates given to them. Their judgements were based on the Islamic concepts of the ?Hanefi? cult. Our research base, Malatya kadi records numbered 167, covers the records in the year 1917. At that date, Malatya was a sanjak of the Ottoman Empire. The pages 1 ? 100 of these records are our research base. They cover such subjects as inheritance, deaths, religious, judicial, administrative, divorces (mehr), debts and attorneyships.A point which attracts attention on these documents is that the relations between non-Muslim and Muslim citizens are inter-connected, which echoes a sentiment that the Ottoman civilisation was both fair and tolerant to the different religious peoples.Key Words: Inheritance, Divorce, Power of Attorney
Collections